Hoe zit het met jouw NIVEA momenten?

Nee, dit heeft niks met de overbekende crème te maken. Je herkent vast de volgende situatie of een vergelijkbaar tafereel. Je wilt een avondje uit maar je hebt geen zin om alleen te gaan. Diverse mensen passeren de revue door je hoofd. Gedachten als: “Nee, dit is niks voor Pietje” of “Nee Marie heeft het altijd al druk, die zal wel geen zin hebben. Ze gaf laatst aan dat ze uitkeek naar een vrije avond” of “Klaas misschien? O, nee die heeft net een nieuwe relatie”.

Dit zijn NIVEA momenten. NIVEA staat voor ‘Niet Invullen Voor Een Ander’. Vraag gewoon aan diegene als je iets niet zeker weet. Groot is de verbazing dat als je Pietje, Marie of Klaas vraagt voor de desbetreffende avond, één van hen vaak wel mee wil. Of wellicht niet deze avond maar door het gesprek maken jullie een afspraak voor een andere avond met leuke activiteiten.

Invullen gaat soms onbewust en is zo gebeurd. Zeker als je iemand of een situatie goed denkt te kennen. 100% zeker weet je het namelijk nooit als je het niet ter sprake brengt. Ook in werksituaties komt dit regelmatig voor. Als je het bijvoorbeeld met je leidinggevende wilt hebben over aanpassingen van je werkzaamheden omdat het met je gezondheidsproblemen even minder lekker loopt.

Je wordt zenuwachtig als je in de wandelgangen gehoord hebt dat je leidinggevende aan je collega aangegeven heeft dat er geen andere werkzaamheden zijn binnen het bedrijf. Het lijkt dan logisch het gesprek maar te ontwijken en gewoon door te gaan. Want ‘ze heeft toch gezegd dat er geen andere werkzaamheden zijn’. Dat dit geen oplossing is en je het probleem voor je uitschuift, weet je zelf ook wel.

Een ander nadeel van een NIVEA moment is dat er veel miscommunicatie ontstaat en daardoor ook een grotere kans op conflicten. Als je in de gang je leidinggevende tegen iemand hebt horen zeggen dat er geen ander werk is, kan ik me voorstellen dat de moed in je schoenen zakt. Maar je hebt geen idee onder welke omstandigheden je leidinggevende dat heeft gezegd en waarom. Misschien ging het wel heel ergens anders over. Hoe lastig ook, ga het gesprek aan zodat je duidelijkheid krijgt. Hoe doe je dat?

Zes tips met als voorbeeld een gesprek met je leidinggevende:

1) Bereid je goed voor. Weet wat je graag onder de aandacht wilt brengen.Tegen welke knelpunten loop je op

  • Wat zijn de consequenties hiervan voor jezelf en voor je werk
  • Welke oplossingen zie jij in de praktijk
  • Wat heb je nodig om de knelpunten op te lossen
  • Wie kunnen een bijdrage leveren aan de oplossing

Zorg dat je boodschap overkomt. Breng dit positief en zelfverzekerd. Oefen dit desnoods van te voren met iemand anders.

2) Onderdeel van je voorbereiding is je eens te verplaatsen in je leidinggevende. Wat zijn de consequenties voor het bedrijf. Wat kan je zelf doen om het knelpunt op te lossen en waar heb je ondersteuning vanuit het bedrijf bij nodig en hoe ziet dat er dan uit. Zo maak je de knelpunten een gezamenlijk probleem in plaats van alleen een probleem van jou of van je leidinggevende.

3) Dan het gesprek zelf. Start het gesprek met het aangeven wat je graag wilt spreken. Maak een gespreksagenda. Bouw het verhaal op met een begin – midden – en einde. Geef, nadat je bent uitgesproken, je leidinggevende de kans om je verhaal even te laten bezinken. Wacht zijn of haar reactie af. Een periode van stilte geeft iedereen de gelegenheid even tot zichzelf te komen.

4) Vaak geeft je gesprekspartner een korte samenvatting van wat je zei en stelt hij of zij je nog enkele vragen. Zo kunnen je leidinggevende en jijzelf checken of de boodschap goed begrepen is.

5) Als je leidinggevende reageert en klaar is, laat dan ook aan je gesprekspartner zien dat jij zijn of haar boodschap hebt begrepen.

6) Waak ervoor te snel conclusies te trekken.

Succes!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Deel dit artikel

Facebook
Twitter
Linkedin
WhatsApp
Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2008 – 2024 Annemiek de Crom | Privacyverklaring | Cookieverklaring | Algemene Voorwaarden | Sitemap
Ga naar de inhoud