Hoe communiceer jij?

Erger jij je ook wel eens dat je voor de zoveelste keer uit moet leggen dat je vanwege je reuma iets niet kan? Wat doe je dan?

  • Je stopt ermee want diegene wil het volgens jou echt niet begrijpen.
  • Je herhaalt het met een diepe zucht nog een keer
  • Je denkt van binnen, nee hè niet weer. Je zet je vrolijkste gezicht op en herhaalt nog maar eens wat de reden is dat het echt onmogelijk is wat diegene van je vraagt.
  • Je wordt chagrijnig en valt uit
  • Of ……….. (vul hier in wat jij doet)

Communiceren, en zeker over je gezondheidsklachten, is soms heel erg lastig. Bij echte vrienden en directe familie is het vaak minder een probleem omdat die dagelijks, of in ieder geval zeer regelmatig, met je beperkingen te maken hebben.

Bij collega’s op het werk ligt dat anders. Het is bij de meeste mensen geen onwil. Ze vergeten het omdat vanwege de waan van de dag hun focus op andere zaken ligt.  Als zij het dan heel erg druk hebben en ook op de toppen van hun kunnen lopen, gaat er wel eens wat mis. Voer voor irritaties.

Een andere reden is dat er meerdere mogelijkheden zijn om je boodschap over te brengen. Er zijn zoveel keuzes omdat mensen op verschillende manieren leren. De een onthoudt het beter als hij iets hoort, de ander als hij het leest, de derde als hij een plaatje ziet. En dan zijn er ook nog de combinaties.

Als je kinderen hebt, heb je vast wel eens mee gemaakt dat je tegen je zoon of dochter zegt: “Stop ermee.” Je kind blijft doorgaan en jij blijft herhalen “Stop ermee.” Het heeft geen effect. Als jij je boodschap steeds op dezelfde manier vertelt en diegene tegen wie je het zegt net op een andere manier de boodschap ontvangt, kun je blijven praten als Brugman maar blijven jullie langs elkaar heen praten.

Paula Underwood Spencer zegt altijd: “Als je echt begrepen wilt worden, moet je alles 3 keer zeggen, op 3 verschillende manieren. 1 keer voor ieder oor… en 1 keer voor het hart.”

Dit geeft al aan dat jouw boodschap op verschillende manieren brengen, helpt om echt begrepen te worden.

Marketeers vertellen dat je je boodschap wel 7 tot 9 keer moet herhalen totdat er een lichtje bij mensen gaat branden. Met andere woorden als jij het teveel vindt worden en er van baalt, krijgt je gesprekspartner het misschien pas net door.

Kortom als je het weer eens zat bent omdat je wéér aan moet geven dat je iets niet kunt vanwege je reuma, denk hier dan eens aan. Vertel het nog een keer. Probeer het op verschillende manieren zodat het steeds duidelijker voor je wordt welke manier het beste bij welke persoon werkt .

Enkele tips:

  • Leg een folder over je aandoening op je werk of geef het aan je collega’s. Ook handig voor familie en vrienden trouwens.
  • Een workshopdeelnemer heeft haar collega’s een brief geschreven. Zo voorkwam ze dat ze haar verhaal steeds opnieuw moest vertellen en alle collega’s wisten op hetzelfde moment wat er aan de hand was. Geïnteresseerde collega’s kwamen vanzelf op haar af en vroegen verder.
  • Als een collega je wat vraagt om te doen hoef je niet direct te antwoorden. Neem even een korte pauze of geef aan: “Ik kom er vanmiddag bij je op terug.” Zo geef je jezelf ruimte om na te gaan hoe je met de vraag omgaat.
  • Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan. Misschien kan het probleem op een andere manier worden opgelost. Een antwoord als: “Nee, sorry dat gaat niet.” Daar kan je collega niks mee. Als je zegt: “Waar ik je wel mee kan helpen is:……” Dat is voor allebei fijn. Jij kunt toch iets doen en je collega is ook geholpen. Dat kan iets totaal anders zijn dan waarvoor je collega is gekomen maar wat hem of haar wel ruimte biedt om het probleem op te lossen.
  • Als jij afspraken over jouw werkzaamheden met je leidinggevende maakt, zorg er dan voor dat jouw collega’s dat ook weten. Zeker als je werkzaamheden thuis uitvoert is, het voor collega’s bijzonder fijn als ze weten waar je mee bezig bent. Zo voorkom je miscommunicatie of interpretaties doe onjuist zijn.

Welke tips heb jij?

Deel dit artikel

Facebook
Twitter
Linkedin
WhatsApp
Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2008 – 2024 Annemiek de Crom | Privacyverklaring | Cookieverklaring | Algemene Voorwaarden | Sitemap
Ga naar de inhoud