Blijf ook thuis in beweging

Wat een nare en rare tijd is dit. Heel veel mensen zijn thuis, behalve de mensen in vitale beroepen. Voor mensen met een vorm van reuma en voor mensen met andere chronische aandoeningen is in beweging blijven heel belangrijk.

Maar hoe doe je dat nu je minder vaak naar buiten kan en beweegclubjes, sportscholen en sportverenigingen dicht zijn. Ook fysiotherapeuten hebben van hun beroepsvereniging het advies gekregen zoveel mogelijk online te begeleiden.

Daarom enkele tips.

Nederland in beweging

Als ik thuis werk, doe ik mee met Nederland in Beweging van Omroep Max. Nu ik heel veel thuis ben, doe ik dat dus dagelijks. Meestal rond 10.10 uur op NPO 1. De uitzending is natuurlijk ook terug te kijken.  Elke sessie duurt 15 minuten. Is dat te weinig, dan doe je er 2 achter elkaar of beter: 1 sessie ’s morgens en 1 sessie ’s avonds. Olga Commandeur geeft ook dagelijks via de Facebookpagina van omroep Max rond 18.00 uur een live training onder het motto: Heel Nederland Thuis in beweging.

Dokters van morgen

Vorig jaar was er in deze serie een aflevering over spieren. Fysiotherapeut Rob heeft 2 versies opgenomen van de 7 minute workout. Een lichte en een zwaardere variant. De lichtere doe ik ook regelmatig. Sommige oefeningen pas ik aan, aan mijn mogelijkheden. Bijvoorbeeld met de push-up’s (opdrukken) gebruik ik een hogere tafel of doe ze tegen de muur.

Medisch fitness

Doe je aan medisch fitness onder begeleiding van een fysiotherapeut? Veel fysiotherapeuten maken nu individuele programma’s die je thuis kunt doen. Misschien heb je er al een. Zo niet? Vraag dan wat je thuis kunt doen voor jouw specifieke aandoening.

Sportscholen

Ook sportscholen bieden trainingsprogramma’s of video’s aan hoe je thuis in beweging kunt blijven. Mijn sportschool biedt een licht, gemiddeld en zwaar circuitprogramma aan. Ze hebben ook korte video’s met uitleg van oefeningen.

Kijk goed of dit voor jou goede oefeningen zijn. Zo nee, dan pak je gewoon een andere oefening die wel kan. Je kunt ook oefeningen aanpassen door het gewicht dat zij aanraden te verlagen of bij kniebuigen minder diep door je knieën te zakken, enzovoorts.

En buiten zijn met het mooi weer is natuurlijk erg aantrekkelijk. Kijk eens of je de oefeningen in je tuin of op het balkon kan doen. Niemand die je raar aankijkt in deze tijden. Sterker nog je motiveert andere mensen om het ook te gaan doen.

Yoga

De ANBO (bond voor ouderen) biedt op haar website online stoelyoga aan. Op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag zijn de lessen om 10.00 uur live op hun Facebookpagina te zien, maar de lessen zijn ook op de website terug te kijken.

Er zijn ook andere yoga lessen online te volgen. Zo is er yoga centraal. Daar vind je online yoga lessen voor diverse doelgroepen, waaronder voor mensen met fibromyalgie en reuma. De lengte van de lessen zijn verschillend, van 10 minuten tot een uur. Ook zijn er lessen die je vanuit de stoel kunt doen. Dit is wel betaald. Het lidmaatschap bedraagt € 9,- per maand.  

Astrid van Rens verzorgt ook online lessen, per kwartaal en per maand.  Zij heeft ervaring met vormen van reuma en weet ook oefeningen op maat aan te passen, geeft zij op haar website aan. Zij heeft een paar gratis lessen en verschillende vormen van betaalde lessen.

En doe je al yoga bij een yogacentrum of sportschool? Dan hebben ze je vast geïnformeerd of zij lessen via internet gaan geven. Zo niet? Vraag ernaar.

► Wat doe jij om thuis in beweging te blijven? Laat het weten

Ik beweeg ook thuis.

Deel dit artikel

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

2 reacties

  1. Erg leuk geschreven en heel informatief. Fijn om te lezen.
    Veel. Positieve informatie geef je, dat vind ik prettig in deze onzekere bizarre tijd. Blijf vooral gezond en pas goed op jezelf. Gr Tamara

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over Annemiek

Arbeid en gezondheid loopt als een rode draad door mijn loopbaan. Ik ben gespecialiseerd in werken met reuma en andere chronische aandoeningen waar vermoeidheid een grote rol speelt. Slim omgaan met vermoeidheid speelt een belangrijke rol.

Via mijn blog geeft ik tips, informatie, schrijf ik columns en deel ik nieuws. Mijn drijfveer is om moeilijke zaken te vertalen naar duidelijk informatie. Dit laatste doe ik ook op verschillende congressen, symposia en andere bijeenkomsten. 

Kun je wat hulp gebruiken? Neem gerust contact op.

© 2008 – 2019 Annemiek de Crom | Privacyverklaring | Cookieverklaring | Algemene Voorwaarden | Sitemap