Wet minimumbeloning zelfstandigen (Wmz)

Vol verbazing lees ik de nieuwe Wet beloning minimumtarief zelfstandigen (Wmz). Weer wordt er een administratief gedrocht opgetuigd waarbij het doel van de Wet niet wordt gehaald én alle zelfstandig werkenden (ZZP’ers) worden opgezadeld met een complexe hoeveelheid extra administratie. Tijd waarvoor zij niet betaald krijgen. Niet alleen zelfstandigen krijgen extra administratie, ook hun opdrachtgevers. Zelfs particulieren!

Tot 9 december 2019 kun jij je mening geven over deze nieuwe Wmz.

De bedoeling van deze wet is om armoede aan de ‘onderkant’ van de markt te bestrijden. Lees: sommige mensen krijgen weinig betaald voor hun werk of werken als zelfstandige terwijl het er sterk op lijkt dat ze in een verkapte loondienst zitten. Het risico hierop zit in een paar beroepen en in verhouding geldt dit voor een kleine groep. Bijvoorbeeld iemand die pakjes bezorgd.

Om dit tegen te gaan, komt minister Koolmees met deze nieuwe Wet. Deze wet lost het probleem voor mensen die slecht betaald worden niet op. Wel zadelt dit alle zelfstandigen, met extra administratie op die niet in verhouding staat tot het probleem. Waarom ik tegen deze wet ben:

  • Veel zelfstandigen zoals coaches en trainers werken niet op basis van uurtje-factuurtje. Zijn werken met pakketten zodat er voor beide partijen weinig extra administratie nodig is. De opdrachtgever weet precies waar die aan toe is zonder naderhand met extra kosten te worden opgezadeld (nacalculatie). Het is overduidelijk dat deze groep een uurtarief heeft van meer dan 16 euro exclusief btw. Een verdienmodel wat overhoop moet terwijl het goed werkt.
  • De minister geeft aan dat zelfstandigen de ruimte moeten hebben om te kunnen ondernemen, maar beperkt dit juist met een idiote fixatie op uurtarief.
  • Niet iedereen werkt voor een organisatie waar je maandelijks een factuur stuurt. Veel zelfstandigen sturen een factuur na de opdracht. De extra eisen die worden gesteld aan de offerte en factuur zijn bijna onuitvoerbaar voor zelfstandigen die een totaal andere dienstverlening hebben. Denk bijvoorbeeld aan mensen met een webshop of andere online dienstverlening. Die moeten zich werkelijk in allerlei bochten wringen om zich aan de wet te houden, wat bijna onmogelijk is. Krijgen alle online dienstverleners straks een bestuurlijke boete?
  • De arbeidsmarkt verandert. Veel mensen ondernemen parttime, naast hun baan in loondienst. Waarom hen opzadelen met extra administratie die niet in verhouding staat tot hun werkzaamheden?
  • Voor mensen met een chronische aandoening of beperking wordt het wéér moeilijker gemaakt om inkomen te vergaren. Er zijn zelfstandigen die naast hun uitkering als zelfstandige werken. Zij willen graag bijdragen aan de samenleving en voor een deel hun eigen inkomen vergaren. Zij worden nu onevenredig belast met extra administratie die nergens voor nodig is.
  • Ook zijn er zelfstandigen (zonder uitkering) die gezondheidsproblemen hebben en waarvoor het zelfstandig ondernemerschap de enige mogelijkheid is om inkomen te vergaren. De energie die zij hebben willen ze in hun bedrijf stoppen. Zij zitten niet te wachten op extra administratie die geen enkel doel dient.
  • Er zijn al beroepen die gebukt gaan onder een zware administratieve last. Denk aan huisartsen. Zeker buiten de Randstad staat de huisartsenzorg onder druk. Zij zitten zeker niet op meer administratie te wachten. Deze wet maakt het voor de toch al vaak overbelaste huisartsen moeilijker.
  • De minister lost het probleem van zelfstandigen in de zorg niet op door extra administratieve verplichtingen. Veel belangrijker is de reden waarom deze mensen als zelfstandigen werken aan te pakken. Voor een groot deel omdat ze alleen als zelfstandigen de kwaliteit van zorg kunnen leveren die zij graag willen. Los dit op in plaats van te vluchten in meer controle en administratie.
  • De controle komt straks te liggen bij de Belastingdienst. Deze is al overbelast. Kan deze dienst dit wel aan?

Stop met zelfstandigen te vergelijken met mensen in loondienst. Zadel niet alle zelfstandigen op met onnodige administratie en los de problemen voor de kleine groep die het betreft op.2019

Mijn bijdrage aan de internetconsultatie

Deel dit artikel

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over Annemiek

Arbeid en gezondheid loopt als een rode draad door mijn loopbaan. Ik ben gespecialiseerd in werken met reuma en andere chronische aandoeningen waar vermoeidheid een grote rol speelt. Slim omgaan met vermoeidheid speelt een belangrijke rol.

Via mijn blog geeft ik tips, informatie, schrijf ik columns en deel ik nieuws. Mijn drijfveer is om moeilijke zaken te vertalen naar duidelijk informatie. Dit laatste doe ik ook op verschillende congressen, symposia en andere bijeenkomsten. 

Kun je wat hulp gebruiken? Neem gerust contact op.

© 2008 – 2019 Annemiek de Crom | Privacyverklaring | Cookieverklaring | Algemene Voorwaarden | Sitemap