Wel of geen contact met je werk tijdens ziekte

‘Ik ben momenteel ziek thuis en ik lees tegenstrijdige berichten over wel of geen contact houden met het werk. De een zegt: Houd contact. En de ander zegt: Eerst herstellen, dan pas aan werk denken. Maar ja, ik heb fibromyalgie en dat gaat niet over.’

Deze vraag krijg ik regelmatig. Er is geen recept voor re-integratie. Volgens de wet moeten zowel jij als je werkgever er alles aan doen om je werk weer zo snel mogelijk te kunnen hervatten.

De reden waarom je vaak te horen krijgt dat het verstandig is contact met je werk te houden, is dat de drempel om straks weer aan het werk te gaan dan lager ligt. Uit onderzoek blijkt dat hoe langer je ziek thuis bent, hoe lastiger het is weer naar je werk te gaan.

Je kunt op verschillende manieren contact houden:

  • Via de telefoon – je kunt zelf ook eens een collega of je leidinggevende bellen
  • Via leuke kaartjes die je per post krijgt
  • Met een mailtje over hoe het met je gaat
  • Een keer koffiedrinken op het werk
  • Een vergadering of andere bijeenkomst bijwonen
  • …Vul zelf in wat voor jou en je leidinggevende en collega’s werkt…

Helemaal geen contact hebben met je werk is onmogelijk, ook als je ziek thuis bent. Er moet een vorm van contact zijn, hoe kan je werkgever anders weten welke zaken er geregeld moeten worden om je weer prettig aan het werk te krijgen?

Elke situatie, elke functie en elke organisatie is weer anders. Re-integreren is maatwerk. Heb je bijvoorbeeld een opvlamming van je pijnklachten en last van fibro-fog dan kost dat veel energie. Wat is dan verstandig? 

  • Voor de een is het dan zinvol om een bepaalde periode thuis te blijven en rustig aan te doen
  • Een ander gaat of blijft liever (gedeeltelijk) aan het werk omdat dit ook afleiding geeft
  • En voor weer iemand anders is de reis naar het werk te zwaar, maar diegene kan prima thuis iets doen.  
  • Zo zijn er meer varianten mogelijk. Denk er eens over na.

Als je van je specialist en/of bedrijfsarts het advies krijgt eerst een revalidatietraject te volgen, is het soms verstandig eerst dit traject te volgen zonder ernaast te werken. Dan kun je je daarna concentreren op het hervatten van het werk. Tijdens zo’n revalidatietraject leer je onder andere:

  • hoe je jouw wisselende energie kan managen
  • hoe je pijn en vermoeidheid kunt hanteren en daarover kunt communiceren
  • hoe je jouw conditie kunt verbeteren en je spieren sterker maken

In de fase daarna ga je het geleerde in de praktijk brengen tijdens het opbouwen van je werkzaamheden. Welke route voor jou het beste is, hangt van je persoonlijke situatie af. Overleg hierover met je bedrijfsarts. Vraag als het nodig is of je bedrijfsarts contact op wil nemen met je specialist voor aanvullende informatie over jouw situatie.

Wat er ook gebeurt, houd in ieder geval contact met je leidinggevende. Dan weet je leidinggevende ook waar hij of zij aan toe is. Re-integreren is een gezamenlijke zoektocht en verantwoordelijkheid.

Dit artikel is gepubliceerd in het FES Magazine maart/april 2019.

Deel dit artikel

Facebook
Twitter
Linkedin
WhatsApp
Email

2 reacties

  1. Ik zit dan toch met een vraag.
    Wat is dan redelijk, stel dat zij vragen om contact te houden en dat je om iedere shift moet bellen is dit redelijk.
    Het straalt in mijn oogpunt wel veel wantrouwen uit naar de ziekte melder.
    Ik vraag me dan echt af of dit nodig is je krijgt echt het gevoel van controle om iemand weer snel aan het werk te krijgen met alle consequenties van dien.
    Er zullen veel mensen zijn die zich op deze manier onder druk voelen gezet en dan gaan werken terwijl dit misschien niet zo verstandig is
    Dat je contact moet houden dat is goed maar dan moet het wel van beide kanten zijn.
    Het is zeer moeilijk onderwerp maar de Arbodienst kan toch ook een inschatting maken wanneer de persoon weer kan werken.
    Van daaruit kan je toch gaan werken aan een integratie plan zet je de persoon niet zo onder druk goed voor beide kanten zal ik zeggen.

    1. Beste Wim,
      Leuk dat je reageert. Contact houden met je werk is bedoeld om het terugkeren naar je werk makkelijker te maken. Als een leidinggevende dagelijks belt of jij dagelijks moet bellen, is daar meestal een reden voor. De kunst is die reden dan boven tafel te krijgen. Maak dat bespreekbaar. Lukt dat niet dan kunnen professionals die bij een arbodienst werken daarbij helpen.

      Hartelijke groet,
      Annemiek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2008 – 2024 Annemiek de Crom | Privacyverklaring | Cookieverklaring | Algemene Voorwaarden | Sitemap
Ga naar de inhoud