Wat is de rol van specialist en bedrijfsarts bij re-integratie?

“De specialist gaf mij een heel duidelijk advies wat mijn werk betreft. Nu moet ik van mijn baas naar de bedrijfsarts. Ik krijg het gevoel dat de bedrijfsarts het advies van de specialist goed moet keuren. Daar word ik heel onzeker van”  geeft A. aan.

Ik hoor haar onzekerheid door de telefoon. A. is bij de specialist geweest om te praten of een operatie voor haar op dit moment de beste oplossing is. De specialist geeft aan dat een operatie nu nog niet nodig is en stelt voor eerst 3 weken rust te nemen, ook niet te werken en daarna met 2 uur per dag haar werk weer op te bouwen. A. is blij met het advies. Lekker concreet en ze weet nu waar ze aan toe is.

Dit advies vertelt ze ook aan haar leidinggevende. Die geeft aan dat ze naar de bedrijfsarts moet om met hem te overleggen.  A. sputtert tegen maar haar baas geeft aan dat dit echt nodig is. Dus A. gaat.

Het is natuurlijk heel erg fijn als een behandelend specialist aandacht aan je werk besteedt tijdens het consult. Hij of zij weet erg veel van je aandoening en de beste behandeling daarvan. Als de behandeling aanslaat en je gezondheidsklachten verminderen, is de kans ook groter dat je aan het werk blijft.

Je specialist is geen expert op het gebied van arbeid en gezondheid. De bedrijfsarts is dat wel. Hij kan je helpen met tips en advies hoe jij je gezondheidsklachten het beste met je werk kunt combineren zoals aanpassingen op je werkplek of de hoeveelheid uren die je werkt.

Officieel mocht de specialist in bovengenoemd  voorbeeld dit concrete advies helemaal niet geven. Dat had hij over moeten laten aan de bedrijfsarts. Het meest mooie is natuurlijk als jouw specialist en je bedrijfsarts contact met elkaar hebben zodat jij niet het gevoel hebt er tussenin te zitten.

Het is wel belangrijk dat je specialist blijft vragen hoe het op je werk gaat. Wat mag je specialist dan wel vragen? Enkele voorbeelden zijn:

  1. Heeft u (betaald) werk? Zo ja:
  2. Heeft u door uw (reumatische) aandoening problemen bij werken?
  3. Welke problemen zijn dat?
  4. Maakt u zich zorgen of dreigen er problemen met werken?
  5. Wat hebt u nodig om goed te blijven functioneren?
  6. Hoe kan ik u daarbij helpen?

Bij vraag 6 kan hij bijvoorbeeld voorstellen een brief naar de bedrijfsarts te schrijven, met je bedrijfsarts te bellen of je gericht door te verwijzen naar iemand die je op werkgebied verder kan helpen.

Hoe het met A. is afgelopen? Zij is naar de bedrijfsarts geweest. Ze heeft het advies van de specialist met hem besproken. De bedrijfsarts heeft na contact met de specialist het advies overgenomen.

Deel dit artikel

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

2 reacties

  1. Het is gemakkelijk gezegd dat de bedrijfsarts een specialist is op het gebied van werk.
    Hoe vaak gebeurt het niet dat de bedrijfsarts precies doet wat de werkgever zegt.
    Te vaak, helaas, ik heb dit ook meegemaakt. Dus de angst van A is terecht.
    Nu wordt hier het voorbeeld gegeven zo het hoort te gaan. En gelukkig gebeurt dit ook vaak, maar niet altijd.
    Maar is het niet beter dat er ook aandacht wordt besteed aan wanneer het niet goed gaat, een bedrijfsarts het advies van de specialist naast zich neerlegt.
    Daar ben ik erg benieuwd naar, en met mij meer mensen.

    1. Beste Liseth,

      Leuk dat je reageert. Gelukkig gaat vaker goed dan dat het mis gaat. Wel is het handig om te weten wat de rollen van specialist en bedrijfsarts in re-integratie zijn. Daarvoor is dit artikel bedoeld. Ik zal een volgende keer ook aandacht besteden wat je kunt doen als de bedrijfsarts het advies naast zich neerlegt. Of een bedrijfsarts nu intern bij een organisatie werkt, bij een arbodienst of zelfstandig, een bedrijfsarts is altijd adviserend richting werkgever. Een werkgever mag het advies naast zich neerleggen.

      Hartelijke groet,
      Annemiek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over Annemiek

Arbeid en gezondheid loopt als een rode draad door mijn loopbaan. Ik ben gespecialiseerd in werken met reuma en andere chronische aandoeningen waar vermoeidheid een grote rol speelt. Slim omgaan met vermoeidheid speelt een belangrijke rol.

Via mijn blog geeft ik tips, informatie, schrijf ik columns en deel ik nieuws. Mijn drijfveer is om moeilijke zaken te vertalen naar duidelijk informatie. Dit laatste doe ik ook op verschillende congressen, symposia en andere bijeenkomsten. 

Kun je wat hulp gebruiken? Neem gerust contact op.

© 2008 – 2019 Annemiek de Crom | Privacyverklaring | Cookieverklaring | Algemene Voorwaarden | Sitemap