Voorkom energievreters bij thuiswerken

Wat tot voor kort onmogelijk leek, blijkt de laatste weken in sneltrein vaart ontwikkeld te zijn. Denk aan thuis werken en lessen volgen. Met de moderne communicatiemiddelen gaat thuis werken ook prima. 

Voor veel mensen met een chronische aandoening is dit een uitkomst. Geen reistijd en daardoor weinig energieverlies. Sommigen hebben veel moeten discussiëren om 1 of 2 dagen per week thuis te werken.

Alle werkdagen thuis werken vergt toch wel aanpassingen in de manier waarop je werkt.  Als je niet gewend bent om thuis te werken, let dan goed op verborgen energievreters.

Beeldscherm

Een zo’n verborgen energievreter heeft te maken met langdurig werken achter je beeldscherm. Niet alleen voor je werkzaamheden, ook overleggen gaan nu via het scherm bijvoorbeeld via Zoom, Skype, Wherby of Microsoft Teams.

Realiseer je dat werken achter een beeldscherm enorm veel energie kost. Zeker voor je hersenen en je ogen.

► TIP: Wissel werken achter je beeldscherm af met andere activiteiten. Een overleg kan bijvoorbeeld ook telefonisch.

Extra vermoeidheid

Als je al kampt met vermoeidheid vanwege je chronische aandoening of je hebt extra stressklachten door de invloed van corona, dan komt die ‘beeldscherm vermoeidheid’ er bovenop.

Houd er rekening mee dat je ook van langdurig werken achter een beeldscherm moet herstellen. Ga achter het beeldscherm vandaag en combineer ontspanning met een lichte activiteit. Wandelen is daar uitermate geschikt voor. 

► TIP: Combineer ontspanning met activiteit door een wandeling in je buurt te maken.

 

► TIP: Staar regelmatig een paar minuten uit het raam om je hersenen en ogen rust te gunnen.

ARBO

Op kantoor is een werkplek zoveel mogelijk Arboproef. Dat wil zeggen dat de inrichting van je werkplek aan regels uit de Arbeidsomstandighedenwet (ARBO) voldoet.

Thuis is dat meestal niet zo. Je werkgever moet je wel in staat stellen om ook thuis je werkplek goed in te richten. Zorg in ieder geval voor een goede stoel, het beeldscherm en de tafel op de juiste hoogte. Een onjuiste inrichting kan veel energie kosten, dat je niet direct in de gaten hebt.

► TIP: Bekijk de informatie over het inrichten van een thuiswerkplek

 

► TIP: Voorkom lang zitten, door elk uur een paar minuten op te staan en een rondje te lopen in huis of in de tuin.

Thuis is anders werken dan op kantoor

Een hele werkdag productief zijn, is onmogelijk. Dat lukt je op kantoor ook niet, alleen valt het daar minder op. Je hebt daar ook meer afleiding. Bijvoorbeeld door een praatje met een collega, je gaat naar de WC die verder weg is dan thuis, je blijft even napraten over een overleg dat je hebt gehad. Als je thuis werkt, heb je dit soort afleiding minder. 

Staar je niet blind op het aantal uren dat je thuis werkt, maar kijk naar de resultaten die je boekt. Het kan best zijn dat je nu in veel minder tijd, veel meer voor elkaar krijgt.

Andersom kan ook: dat je minder voor elkaar krijgt dan normaal. Iedereen gaat anders met deze situatie om. De een heeft veel meer last van thuis werken dan een ander. Bijvoorbeeld omdat je alleen woont en nu veel minder mensen ziet. Of je zit nu met veel meer mensen in huis te werken of te studeren, wat tot onrust leidt. Of gewoon omdat je je werkplek en je collega’s mist.

Maak met je leidinggevende afspraken over de werkzaamheden die je doet en wanneer die klaar moeten zijn. Laat ook aan je leidinggevende en je collega’s weten hoe je erbij zit die dag. Zo kun je elkaar ook op afstand door dipjes heen helpen.

Hoe gaat het thuiswerken bij jou?

Download de infographic ►

Dit artikel is geplaatst in de NLVisie van juni 2020. NLVisie is het magazine voor leden van de Nederlandse Leverpatiënten Vereniging. 

Deel dit artikel

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

6 reacties

    1. Hoi Siena,

      Dank je wel. Ja, daar ben ik ook nieuwsgierig naar. De werkgever van een van mijn buren geeft in ieder geval het goede voorbeeld. Zij mag spullen bestellen die zij voor haar thuiswerkplek nodig heeft.

      Hartelijke groet,
      Annemiek

  1. Mooie en goede blog. Toen ik nog niet was afgekeurd, kon ik met de juiste middelen, die wij zelf al hadden via intranet gewoon werken op de tijden die mij uitkwamen. Gaf ook nog afleiding.

    1. Dank je wel voor je reactie Tineke. Wat je aangeeft is inderdaad een groot voordeel van thuis werken: werken op tijden die je goed uitkomen. Belangrijk is dan wel dat je werk en herstel/ontspanning goed in de gaten houdt.
      Welke middelen heb jij toen gebruikt?

      Hartelijke groet,
      Annemiek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over Annemiek

Arbeid en gezondheid loopt als een rode draad door mijn loopbaan. Ik ben gespecialiseerd in werken met reuma en andere chronische aandoeningen waar vermoeidheid een grote rol speelt. Slim omgaan met vermoeidheid speelt een belangrijke rol.

Via mijn blog geeft ik tips, informatie, schrijf ik columns en deel ik nieuws. Mijn drijfveer is om moeilijke zaken te vertalen naar duidelijk informatie. Dit laatste doe ik ook op verschillende congressen, symposia en andere bijeenkomsten. 

Kun je wat hulp gebruiken? Neem gerust contact op.

© 2008 – 2019 Annemiek de Crom | Privacyverklaring | Cookieverklaring | Algemene Voorwaarden | Sitemap

Skip to content