Vermoeidheid voorkomen: zo doen verhuizers dat

Mijn 26 jaar oude bank heb ik ingewisseld voor een nieuwe. Dat is natuurlijk geen wereldschokkend nieuws. Toen de nieuwe bank werd bezorgd, viel het me wel op hoe slim de bezorgers met hun energie omgaan.

De ene bezorger kwam alvast de oude bank ophalen. Hij schoof zeer geroutineerd een hondje (een plankje met wieltjes eronder) tegen de bank. Hij draaide de bank op zijn zij, zodat deze op stabiel op het hondje kwam te liggen en duwde de bank zo de kamer en het huis uit. Hij schoot in de lach om mijn verbouwereerde gezicht. “Natuurkunde mevrouw, ik maak gebruik van een hefboom zodat het mij geen kracht kost. Anders houd ik het niet vol, de hele dag sjouwen.”

Voor ik het wist, stond de nieuwe bank op zijn plek. Mijn gedachten gingen naar 5 jaar geleden. In september 2013 kreeg ik de sleutel van mijn nieuwe woning. Op de verhuisdag zelf viel me al direct de rust van de verhuizers op.

Wat is het geheim van verhuizers en bezorgers? Wat kun je van hen leren zodat je voorkomt dat je over je grenzen gaat en extra vermoeid raakt?

1. Voordat ze beginnen met het leeg halen van het huis nemen ze uitgebreid de tijd om te kijken wat er gedaan moet worden én wat de handigste manier is om dit te doen.

  • welke spullen zijn zwaar
  • wat is de handigste manier van tillen
  • welke volgorde is het slimst

Ze overleggen, kijken, overleggen nog eens en nemen dan een beslissing. Relatief gezien kost dit de meeste tijd. Die tijd wordt later op de dag echter volledig ingehaald. Bij het uitpakken van de vrachtauto en inruimen van het nieuwe huis, herhalen ze deze procedure. Eerst goed kijken dan pas handelen.

Kijk eens naar jouw activiteiten. Begin jij gelijk met doen of kijk je eerst wat de handigste aanpak is en handel je pas daarna?

2. Ze wisselen activiteiten af. Het sjouwen van spullen wordt afgewisseld met het uit elkaar halen van kasten of bedden. De belasting wisselt dus regelmatig zodat er tijdens een ‘uitrustmoment’ van bijvoorbeeld het uit elkaar halen van een kast, hersteltijd is.

Hoe zit het met de belasting van jouw activiteiten? Doe je alle zware activiteiten achter elkaar? Of wissel je ook af zodat je jezelf minder uitput en sneller herstelt. Bij chronische vermoeidheid is het beter activiteiten te verdelen over bijvoorbeeld 3 x 10 minuten en meerdere rustmomenten inlassen dan 1 x 30 minuten achter elkaar. Experimenteer met het aantal minuten en kijk wat voor jou het beste werkt. Het draait vaak om details die bij elke persoon wisselt.

3. Bij het tillen en verplaatsen van (zwaardere) spullen komt vrij weinig echt brute kracht kijken. Het gaat meer om inzicht en techniek en het elkaar helpen met tillen. Bij echt zware spullen gebruiken ze hulpmiddelen.

Vraag jij hulp bij zware activiteiten of wil je alles het liefste zelf doen? Welke hulpmiddelen gebruik jij?

Heb je geen idee of en welke hulpmiddelen geschikt zijn voor je, vraag een verwijzing naar een ergotherapeut. Hij of zij helpt je onder andere zoeken naar praktische oplossingen en hulpmiddelen voor beperkingen waar je tegenaan loopt. Of neem contact op met een patiëntenvereniging. Veel patiëntenverenigingen hebben op hun website praktische tips staan.

4. Verhuizers doen geen stap te veel. Het lijkt erop alsof ze zich een beetje inhouden. Ze gaan zuinig om met hun energie. Ze werken gestaag door zonder zich te haasten en juist daardoor gaat het zeer snel en effectief. Ze richten hun aandacht op de taak waar ze op dat moment mee bezig zijn. Als dat is afgehandeld gaan ze pas naar de volgende taak.

Ben jij iemand die graag meerdere dingen tegelijkertijd doet of werk jij ook liever zaken één voor één af. Multitasken lijkt handig maar blijkt het niet te zijn. Een ding tegelijkertijd doen, werkt sneller en kost minder energie.

5. Ze hebben echt plezier in de dingen die ze doen. Het kost energie maar het levert ook energie op.

Doe jij dingen die je leuk vindt en je energie geven? Of bestaat je dag voor een groot deel met activiteiten die ‘moeten’. Maak eens een overzicht van activiteiten die je op een dag doet. Zet er een + achter als het je plezier en positieve energie oplevert en een – als het je negatieve energie kost. Hoe ziet de verhouding eruit?

Houd er wel rekening mee dat ook leuke dingen energie kosten en je daarvoor hersteltijd nodig hebt.

Hoe voorkom jij vermoeidheid?

Deel dit artikel

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

4 reacties

  1. Mijn dagelijks leven ziet er bijna net zo uit, zoals de verhuizers hun werk aanpakken. Afgelopen weekeinde tapijttegels gelegd in de keuken. Eer ik begin met de klus heb ik al enige weken (bij tijd en wijle) uitgedacht hoe ik het wil hebben.
    Het klussen op zich neemt dan weinig tijd in beslag.
    Wil ik kijken of het mij naar de zin is, ga ik koffiedrinken. Of even een ander klein klusje doen.
    Zo werk ik ook in het dagelijks leven.
    Ik werk niet meer, kan mijn dagelijkse dingen doen zoals het mij uitkomt.

  2. Dag Annemieke, leuk artikel en ik herken mijn tuinwerken er in: het zware scheppen of verplaatsen van grond afwisselen met water geven, bladeren wegharken, vegen, snoeien, plantjes van nieuwe aarde voorzien, onkruid weghalen – zittend op een heel laag krukje – en tussendoor regelmatig op mijn bankje genieten van de voortgang en dat het zo opknapt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over Annemiek

Arbeid en gezondheid loopt als een rode draad door mijn loopbaan. Ik ben gespecialiseerd in werken met reuma en andere chronische aandoeningen waar vermoeidheid een grote rol speelt. Slim omgaan met vermoeidheid speelt een belangrijke rol.

Via mijn blog geeft ik tips, informatie, schrijf ik columns en deel ik nieuws. Mijn drijfveer is om moeilijke zaken te vertalen naar duidelijk informatie. Dit laatste doe ik ook op verschillende congressen, symposia en andere bijeenkomsten. 

Kun je wat hulp gebruiken? Neem gerust contact op.

© 2008 – 2019 Annemiek de Crom | Privacyverklaring | Cookieverklaring | Algemene Voorwaarden | Sitemap