corona

Vermoeidheid en werk bij Long Covid

Afgelopen maandag, 26 april, was er een goede (online) bijeenkomst over Covid en werk. Professionals uit verschillende beroepsgroepen en ervaringsdeskundigen wisselden kennis en ervaringen uit, vakkundig geleid door Tom van ’t Hek.

Een van de conclusies was dat we eigenlijk (nog) niet weten waarom er een kleine groep mensen is die langdurig klachten houdt na een coronabesmetting. Uit medisch onderzoek komen dan geen of weinig afwijkingen. En dat laatste komt bij meer aandoeningen voor. Enkele voorbeelden zijn:

  • Q-koortsvermoeidheidssyndroom;
  • chronisch vermoeidheidssyndroom CVS;
  • ME;
  • fibromyalgie 

Vermoeidheid bij andere aandoeningen

Vermoeidheid komt ook bij chronische aandoeningen voor waar wel afwijkingen uit het medisch onderzoek komen. Denk aan veel vormen van reuma, zeker de vormen waarbij het immuunsysteem betrokken is. We weten nu al wel dat bij deze aandoeningen de ontstekingsstofjes voor de vermoeidheid zorgen, maar als de ontstekingen weg of verminderd zijn, blijft de vermoeidheid vaak nog lang aanwezig. 

Een opvallend voorbeeld vond ik het verhaal dat een van de ervaringsdeskundigen vertelde. Zij werd vorig jaar besmet en heeft nog steeds veel vermoeidheidsklachten, long Covid genoemd. Zij startte met een behandeling bij een fysiotherapeut, die veel te enthousiast van stapel liep. Dat verhaal hoorde ik meerdere keren terug.

Dit zijn geen gewone vermoeidheidsklachten die na een goede nachtrust verdwijnen. Ook met trainingsprincipes moet je kunnen spelen. Natuurlijk wil je spieren die zwakker zijn geworden, versterken maar niet op de gewone ‘trainingsmanier’, dat werkt regelmatig averechts.  Ook dat zie ik vaak bij mensen met andere aandoeningen terugkomen.

Opbouw

Het lijkt niks, maar soms is beginnen met 1 minuut fietsen op de hometrainer per dag al voldoende. Of met 1 minuut wandelen in je tuin of op straat. En dan kijken hoe je daarop reageert. Laat je lichaam wennen aan deze belasting, is je lichaam gewend dan een volgend klein stapje. Bijvoorbeeld na 2 weken 2 x 1 minuut. 1 minuut ’s morgens en 1 minuut ’s middags.

Verdeel de belasting over de dag. Dus liever 3 x 1 minuut dan 3 minuten achter elkaar. 

Dat de opbouw tijd kost, blijkt hier wel uit. En dan komt er een ander probleem om de hoek kijken: de Wet verbetering poortwachter. Die verplicht zowel werkgever als de uitgevallen werknemer er alles aan te doen om weer gezond aan het werk te komen.

Wet verbetering poortwachter

Het herstel duurt voor deze groep mensen vaak langer dan 1 jaar. Tijdens de 1e jaars evaluatie is dan nog niet duidelijk of iemand wel of niet in de oude functie terug kan keren. Volgens de Wet moet dan een 2e spoor traject starten. Of te wel: ook buiten de organisatie kijken. Dat dit extra stress oplevert (en daardoor juist een langzamer herstel), is duidelijk.

Een oplossing daarvoor is er nog niet. Hoe gaan werkgevers, de Wetgever en straks het UWV daarmee om?

Herstelzorg

Het kabinet heeft al wel speciale herstelzorg ingesteld. Let erop dat als je na 1 november 2020 start met deze zorg er maximaal 4 maanden mogen zitten tussen het einde van de  acute infectiefase van COVID-19 en het moment dat je huisarts of medisch specialist je verwijst. Na een verwijzing moet de 1e behandelsessie binnen 1 maand beginnen.

Toekomst

Corona stelt ons voor grote uitdagingen medisch en maatschappelijk. Hopelijk komen er straks meerdere oplossingen voor deze groep mensen in beeld, waar mensen met andere aandoeningen waar chronische vermoeidheid een grote rol speelt van mee kunnen profiteren.

Heb je vragen over langdurige klachten na een coronabesmetting? Stel ze hier of kijk op de website van C-support

Deel dit artikel

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over Annemiek

Arbeid en gezondheid loopt als een rode draad door mijn loopbaan. Ik ben gespecialiseerd in werken met reuma en andere chronische aandoeningen waar vermoeidheid een grote rol speelt. Slim omgaan met vermoeidheid speelt een belangrijke rol.

Via mijn blog geeft ik tips, informatie, schrijf ik columns en deel ik nieuws. Mijn drijfveer is om moeilijke zaken te vertalen naar duidelijk informatie. Dit laatste doe ik ook op verschillende congressen, symposia en andere bijeenkomsten. 

Kun je wat hulp gebruiken? Neem gerust contact op.

© 2008 – 2021 Annemiek de Crom | Privacyverklaring | Cookieverklaring | Algemene Voorwaarden | Sitemap
Skip to content