Slim omgaan met vermoeidheid

Woensdag 18 december 2019 hield ik de laatste lezing in de serie over werken met een chronische aandoeningen/of beperking. Dit keer stond het thema slim omgaan met vermoeidheid centraal.

Vermoeidheid komt veel voor bij mensen met een chronische aandoening. En nee, dat zit niet tussen de oren.

Vaak krijg je te horen dat je grenzen moet stellen. Maar hoe doe je dat dan als je energieniveau wisselt? Daarvoor heb ik een speelveld gemaakt.

Hoe jouw speelveld eruit ziet, is een individuele zoektocht en afhankelijk van de situatie. Hoe meer je durft te experimenteren, hoe duidelijker je speelveld voor jou wordt. Als je weet met welke activiteit je waar op het speelveld zit, kun je ook sneller maatregelen nemen om te herstellen.

Keuzes maken

Het stellen van grenzen heeft vooral te maken met keuzes maken en beslissingen nemen. En dat is vaak eng omdat je meestal niet direct ziet wat de consequentie van je keuze is. Daarom is een grens ook niet zwart/wit of altijd even scherp. Dit is afhankelijk van de situatie waarin je je op dat moment begeeft en de vraag die jou wordt gesteld.

Hoe duidelijker je echter weet hoe je grensgebied eruit ziet, des te beter je beslissingen en keuzes kunt maken die goed voor je zijn. Dit heeft niks met egoïsme te maken. Het is juist goed zorgen voor jezelf.

Bijkomend voordeel, je bent duidelijker voor je omgeving. Zij weten dan beter wat ze van je kunnen verwachten. Er ontstaat een wisselwerking tussen jou en je omgeving. Al is dat wellicht op een andere manier dan je gewend bent of was.

Enkele tips

  • Wees eerlijk tegen jezelf en maak een keuze. Als je geen keuze maakt doen anderen dat voor je. Dat kan best een keer fijn zijn maar op de lange duur geeft dat strubbelingen en kans op conflicten. Ook je lichaam gaat allerlei signalen geven als je geen keuze maakt.
  • Vraag jezelf af : van wie moet het eigenlijk en waarom moet het nu. Vervang het woord  ‘moeten’ door ‘willen’.
  • Accepteer veranderde reacties in je omgeving. Als je keuzes maakt betekent het dat je reacties van je omgeving krijgt. Daar zullen ook negatieve bij zitten. Accepteer dat dit kan gebeuren.
  • Wil je meer weten hoe je kunt herstellen? Download het e-book ‘Reuma in je lijf, 5 eye-openers voor meer energie’.

Deel dit artikel

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over Annemiek

Arbeid en gezondheid loopt als een rode draad door mijn loopbaan. Ik ben gespecialiseerd in werken met reuma en andere chronische aandoeningen waar vermoeidheid een grote rol speelt. Slim omgaan met vermoeidheid speelt een belangrijke rol.

Via mijn blog geeft ik tips, informatie, schrijf ik columns en deel ik nieuws. Mijn drijfveer is om moeilijke zaken te vertalen naar duidelijk informatie. Dit laatste doe ik ook op verschillende congressen, symposia en andere bijeenkomsten. 

Kun je wat hulp gebruiken? Neem gerust contact op.

© 2008 – 2019 Annemiek de Crom | Privacyverklaring | Cookieverklaring | Algemene Voorwaarden | Sitemap