Open of gesloten zijn op het werk

Open of gesloten zijn op het werk

131128eZineDe arbeidsmarkt is momenteel nog niet rooskleurig. Als je een baan hebt dan ben je daar natuurlijk blij mee. Regelmatig krijg ik te horen van mensen dat ze op het werk niks over hun gezondheidsklachten vertellen. Enerzijds uit angst dat ze er bij een volgende reorganisatie uit vliegen. Anderzijds vinden ze het vervelend een uitzonderingspositie op de werkplek in te nemen.

As je gezondheidsproblemen geen enkele invloed hebben op je functioneren op je werkplek, hoef je er helemaal niks over te zeggen. Het is dan helemaal aan jou wat je wel en niet vertelt. Lastiger is het als je gezondheidsklachten wel van invloed zijn. Bijvoorbeeld het aantal uren is te veel of de reistijd is te lang of de werkdruk is zo hoog dat je even niet weet hoe je dat in goede banen kan leiden.

Als je dan niks zegt en maar stug doorgaat tot het echt niet meer gaat, gebeurt er juist wat je graag wil ontwijken. Langdurige uitval en een uitzonderingspositie. Misschien voel je je zelfs wel schuldig dat je collega’s nu meer moeten doen omdat je uitgevallen bent. Je worstelt met de vraag ‘hoe open kan ik zijn zonder dat ik me er minderwaardig door voel of twijfels bij mijn baas of collega’s over mijn functioneren oproep’.

Over het algemeen geldt dat hoe duidelijker jij bent over wat je wel en niet aankunt, hoe makkelijker het blijven werken is. Zeker als je zelf hebt nagedacht over mogelijke oplossingen voor de knelpunten die ontstaan door je gezondheidsproblemen. Als jij aangeeft waar je, gezien je gezondheidsklachten, moeite mee hebt en bijna direct erachter aan zegt wat je aan mogelijke oplossingen hebt bedacht, merkt je baas gelijk dat je graag wilt. Jij en je baas zijn samen verantwoordelijk dat jij gezond aan het werk kunt blijven.

Het kan alleen even niet op de huidige manier. Voorbeelden van mogelijke oplossingen:

  • Ga bijvoorbeeld meer thuis werken en overleg met collega’s via de telefoon of skype. Zo houden jullie contact en zijn jullie op de hoogte van elkaars werkzaamheden.
  • Begin wat later op den ochtend als je moeite hebt om op te staan omdat je stijf bent of ga wat eerder naar huis.
  • Maak afspraken wanneer welke taak klaar moet zijn zodat je er in je planning rekening mee kunt houden. Hoe jij je werktijd dan indeelt, is aan jou.
  • Kijk eens naar de taken die je doet. Welke zijn urgent en welke kunnen wachten?
  • Welke taken kosten het meeste energie? Is het beslist noodzakelijk dat jij die doet of kun je een mix maken met de taken van een collega.

Heb je nog geen idee wat je qua belasting aankunt, geef dit dan aan en bespreek je twijfels. Zo geef je je baas en collega’s ook de kans met je mee te denken. Begin in ieder geval op een niveau waarvan je weet dat je dit aankunt of iets eronder.

Natuurlijk zijn er omstandigheden waardoor het moeilijker is om open te zijn.

  • Je bent nog aan het stoeien met de veranderingen die je aandoening in je leven teweeg brengen.
  • Als de relatie met je baas niet goed is of als het aanpassen van je takenpakket direct consequenties heeft voor je collega’s, zeker als zij het al zo druk hebben. Daar voel je je meestal ook niet prettig bij.
  • De organisatie waarvoor je werkt, verkeert  in een financieel lastige positie en iedereen ervaart daardoor al meer stress.
  • Je merkt dat je niet meer op je plek zit maar je vindt het eng dit aan te geven omdat je vanwege je gezondheidsklachten bang bent nergens anders aan het werk te komen.

Schakel in deze situaties ondersteuning in om je hierbij te helpen.

Hoe open of gesloten ben jij op je werk?

Deel dit artikel

Facebook
Twitter
Linkedin
WhatsApp
Email

2 reacties

  1. Hoi Annemiek,

    Ik heb reuma en ben vanaf mijn sollicitatie eerlijk geweest over mijn beperkingen en de structuur en regelmaat die ik nodig heb. Natuurlijk heb ik vooral mijn kwaliteiten benoemd en aangegeven dat ik met de juiste structuur en regelmaat een prima werknemer ben. Door eerlijk te zijn ben ik dicht bij mezelf gebleven waardoor ik denk dat ik uiteindelijk deze functie heb gekregen. Ook nu merk ik dat als inmeten iets meer rust nodig heb dat geen probleem is voor mijn werkgever. Zolang ik maar duidelijk communiceer over wat ik wanneer af heb en tijdig terugkoppel wat de stand van zaken is.
    Kortom: eerlijk en open zijn is voor mij een must. Hierdoor kan ik echt mezelf zijn op mijn werk waardoor ik me ook mentaal beter voel.

    Leuk dat je dit soort artikelen schrijft. Ik lees ze altijd met veel plezier en zijn erg herkenbaar.

    Groet Victor

    1. Dag Victor,
      Dank je wel voor je reactie. Mooi voorbeeld hoe open communicatie bij jou op je werk in de praktijk werkt.
      Ik schrijf de artikelen met plezier. Mocht je een onderwerp weten waar je graag meer over wilt lezen, laat het vooral weten.

      Hartelijke groet,
      Annemiek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2008 – 2024 Annemiek de Crom | Privacyverklaring | Cookieverklaring | Algemene Voorwaarden | Sitemap
Ga naar de inhoud