Multitasken: een verborgen energievreter?

MultitaskenMomenteel ben ik diverse websiteteksten voor een van mijn opdrachtgevers aan het herschrijven. Reden: er komt een nieuwe website. Naarmate de deadline nadert komen er steeds meer mensen vragen: hoe zit dit? En waar komt dat op de website? Ik heb dan de neiging om veel verschillende dingen tegelijkertijd te gaan doen. Multitasken. Ik krijg wel vaak te horen dat ik erg snel kan schakelen maar is dat handig?

Vrouwen zijn expert in multitasken en mannen kunnen maar één ding tegelijk. Althans dat is het beeld. Is dat wel zo? Het werkgeheugen van onze hersenen speelt hierin een belangrijke rol. Ons werkgeheugen kan maar één ding tegelijk onthouden. Zodra onze hersenen meerdere zaken tegelijkertijd moeten onthouden, verschuift informatie door naar ons langetermijngeheugen. Het kost tijd om informatie die opgeslagen is in het langetermijngeheugen weer naar boven te halen. Bovendien is de kans op het maken van fouten groter. Dat steeds weer verschuiven van langetermijngeheugen naar kortetermijngeheugen kost ongemerkt veel energie.

Jelmer Borst, specialist op dit onderwerp, liet proefpersonen schakelen tussen twee taken. Als deze eenvoudig waren en er maar één ding onthouden moest worden, ging het prima. Zodra de taken ingewikkeld werden en de proefpersonen verschillende elementen moesten onthouden, deden ze langer over de opdrachten en maakten zij meer fouten.

Wanneer wel?

Multitasken gaat dus  goed als het om simpele taken gaat. Zodra je meerdere elementen moet onthouden, en zeker als deze ook nog eens uit verschillende aspecten bestaat, gaat multitasken langzamer en kost het juist meer tijd. Wij maken het voor onszelf nog ingewikkelder omdat we graag willen multitasken met ingewikkelde taken. Dat geeft ons een ‘kick’.

Multitasken gaat ook prima als er voor de verschillende taken andere hersengebieden nodig zijn. Stel je bent aan het fietsen met een vriend op een rustige weg waar geen tegenliggers of andere afleidende zaken zijn. Praten gaat dan prima. Als de rustige weg eindigt en je komt op een druk kruispunt, stopt het praten omdat je aandacht nodig is voor andere zaken. Veilig oversteken in dit geval.

Voor gemakkelijke taken is geen werkgeheugen nodig. We functioneren dan op onze ‘automatische piloot’. Denk aan wandelen of fietsen. Daar zijn we zeer bedreven in

Wanneer niet?

Multitasken levert problemen op als voor twee bezigheden dezelfde hersengebieden nodig zijn of als het om ingewikkelde taken gaat.

Bij moeilijke taken is het werkgeheugen nodig. Overigens is ons werkgeheugen voor heel veel bezigheden onmisbaar.

Saai?

Dat multitasken efficiënt is en tijdswinst oplevert, hangt dus sterk van je bezigheden af. Aangezien we voor heel veel taken ons werkgeheugen nodig hebben, is bezig zijn met één ding tegelijk vaak veel effectiever, komen taken ook sneller af en heb je ook meer het gevoel de regie te voeren over al je activiteiten. Nadeel is wel dat dit minder uitdagend is. Er is namelijk ook aangetoond dat kantoormedewerkers om de 3 minuten van taak wisselen en 50% doet dat uit eigen initiatief.

Ook voor multitasken geldt: keuzes maken in wat je doet en hoe je het doet.

Enkele tips voor op het werk:

  • Ben je bezig met een opdracht waar veel concentratie voor nodig is, train jezelf dan in het focussen (of je aandacht richten) op één ding tegelijkertijd. Je krijg meer af in minder tijd.
  • Merk je dat je afdwaalt? Geen probleem, breng je aandacht gewoon weer terug naar hetgeen waar je mee bezig bent. Inderdaad dat heeft wel iets weg van mediteren.
  • Zet je e-mail en telefoon uit als je met die taak bezig bent.
  • Blok je agenda voor een tijd waarin je ongestoord wilt werken, vertel dit tegen je collega’s of spreek af dat je thuis of op een andere rustige plek werkt.
  • Spreek met jezelf af hoe lang je die dag met die taak aan de slag gaat. Gebruik een (kook) wekker. Simpel en erg effectief.
  • Verwen jezelf regelmatig als je hiermee aan de slag gaat.

Hoe ga jij met multitasking om?

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp

Deel dit artikel

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over Annemiek

Arbeid en gezondheid loopt als een rode draad door mijn loopbaan. Ik ben gespecialiseerd in werken met reuma en andere chronische aandoeningen waar vermoeidheid een grote rol speelt. Slim omgaan met vermoeidheid speelt een belangrijke rol.

Via mijn blog geeft ik tips, informatie, schrijf ik columns en deel ik nieuws. Mijn drijfveer is om moeilijke zaken te vertalen naar duidelijk informatie. Dit laatste doe ik ook op verschillende congressen, symposia en andere bijeenkomsten. 

Kun je wat hulp gebruiken? Neem gerust contact op.

© 2008 – 2019 Annemiek de Crom | Privacyverklaring | Cookieverklaring | Algemene Voorwaarden | Sitemap