Lekker niksen

Misschien heb je het meegekregen afgelopen week. Het Amerikaanse blad Time en het Australische Vogue besteden aandacht aan het Hollandse ‘niksen’. Ze kijken jaloers naar ons omdat in de VS en Australië stress en burn-out steeds vaker voorkomen. Die Hollanders kunnen zo goed ‘niksen’.

Wat is niksen?

‘Niksen’ is dus echt helemaal niks doen. Lekker zitten of liggen en je gedachten de vrije loop laten gaan. Heerlijk luieren of lummelen of hoe je het ook wilt noemen. En dat is heel gezond. Je hoeft dus niet zoals bij Mindfulness ‘in het moment te zijn’ of zoals bij meditatie je op je ademhaling te richten. Gewoon helemaal niks. Hoe lekker is dat!

Wat maakt niksen zo lastig?

De grap is dat wij Nederlanders dat helemaal niet zo goed kunnen. We zien ‘niksen’ al snel als vervelen of niet nuttig zijn. Daardoor zijn we bijna altijd in actie en krijgen we allerlei gezondheidsklachten omdat we gewoon te weinig rust nemen.  

Een andere reden waarom niksen zo lastig is, is dat je gaat merken dat er allerlei gedachten door je hoofd gaan. Die waren er al maar omdat je nu aan het niksen bent, vallen ze je meer op. En dat kan in het begin behoorlijk vervelend zijn. Je wilt dan het liefst weer in actie komen om die vervelende gedachten te ontwijken.

Laten gaan

Als je je gedachten gewoon durft te laten gaan, zul je merken dat ze vanzelf minder worden. En komt er een briljante gedachte voor een oplossing waar je al langer mee liep te worstelen, schrijf deze dan op in een schrift. Zo raak je die briljante gedachte ook niet kwijt. Ga daarna weer lekker verder met lummelen.

Die geweldige oplossingen kunnen alleen maar naar boven komen als je weet te niksen. Dan hebben je hersenen de tijd en ruimte om alles eens te laten bezinken.

En zeker als je een chronische aandoening als reuma hebt, is niksen een belangrijke manier om te herstellen. 

Vakantie

Het is nu vakantietijd. Ga eens experimenteren met lummelen. En nee, e-mails beantwoorden of spelen op een tablet is geen ‘niksen’. Bouw het ‘niksen’ ook  langzaam op als je het niet gewend bent. Begin met een aantal minuten. Dat is de beste garantie dat je het ook na je vakantie volhoudt. Want als je het eenmaal kunt, wil je dit steeds vaker doen. Dat is pas echt relaxed.

Deel dit artikel

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over Annemiek

Arbeid en gezondheid loopt als een rode draad door mijn loopbaan. Ik ben gespecialiseerd in werken met reuma en andere chronische aandoeningen waar vermoeidheid een grote rol speelt. Slim omgaan met vermoeidheid speelt een belangrijke rol.

Via mijn blog geeft ik tips, informatie, schrijf ik columns en deel ik nieuws. Mijn drijfveer is om moeilijke zaken te vertalen naar duidelijk informatie. Dit laatste doe ik ook op verschillende congressen, symposia en andere bijeenkomsten. 

Kun je wat hulp gebruiken? Neem gerust contact op.

© 2008 – 2019 Annemiek de Crom | Privacyverklaring | Cookieverklaring | Algemene Voorwaarden | Sitemap