Publicatie in NLVisie over re-integratie

Hoe omzeil je valkuilen bij re-integratie? Publicatie in NLVisie

Hoe voorkom je dat je in valkuilen stapt als je een lange tijd uit de roulatie bent geweest en je werk weer op wilt pakken. Weer aan het werk gaan na langdurige ziekte is een spannend moment. Contact houden tijdens je afwezigheid is iets anders dan daadwerkelijk weer aan de slag gaan.

Hoe kun je je daarop voorbereiden? Door in ieder geval de 3 meest voorkomende valkuilen zoveel mogelijk te vermijden. 

Daarover schreef ik een artikel voor de NLVisie, het magazine van de Nederlandse Leverpatiënten Vereniging (NLV).  Uiteraard aangevuld met tips hoe je dat kunt doen. 

Hoe omzeil je valkuilen bij re-integratie?

Als je een lange tijd uit de roulatie bent geweest en je werk weer wilt oppakken, is dat een spannend moment. Tijdens je afwezigheid heb je meestal wel contact met je leidinggevende en/of enkele collega’s gehad. Maar daadwerkelijk weer aan de slag gaan, is toch iets anders.

Daar komt een zekere spanning bij kijken. Zeker als je nog twijfelt over wat je nu wel en niet aankan. ‘Kan ik het wel?’ ‘Houd ik het vol?’ ‘Als ik maar niet gelijk alles hoef te doen.’ Bij re-integratie zijn er drie veel voorkomende valkuilen. We bespreken ze hieronder.

Valkuil 1

Je start meestal met een gesprek met je leidinggevende waarin je een plan maakt hoe je weer terugkeert op je werkplek. Met welke activiteiten je gaat beginnen en ongeveer hoeveel uur. De bedrijfsarts adviseert hierin.

Een valkuil die hierbij vaak voorkomt, is dat je meestal heel graag van alles wilt maar ook twijfels hebt. Je zegt bijvoorbeeld ‘ik kan weer beginnen met drie uur per dag’ terwijl je lichaamstaal uitstraalt dat je het zelf niet gelooft.

Je leidinggevende krijgt dan een tegengestelde of dubbele boodschap. Hoe begrijpelijk ook vanuit jouw kant, je werkgever raakt daarvan in de war. Wat moet hij of zij nu geloven, wat je zegt of wat je uitstraalt. Miscommunicatie ligt op de loer.

Valkuil 2

Je bent net begonnen je werk op te pakken. De eerste paar weken gaat het prima. Iedereen houdt er rekening mee dat je nog op de weg terug bent. Maar nadat de eerste weken voorbij zijn en iedereen weer gewend is aan het feit dat je op de werkvloer aanwezig bent, verschuift dat besef steeds meer naar de achtergrond. Dat doen je collega’s niet expres. Het sluipt er onbedoeld in. De kans op te snel te veel doen of toenemende irritaties wordt steeds groter.

Valkuil 3

Eén van de meest voorkomende afspraken is dat je meer thuis gaat werken. Dat is in deze coronaperiode sowieso al de bedoeling, maar in sommige sectoren niet mogelijk. Als het wel kan, is dit met de moderne communicatiemiddelen ook prima te doen. Je maakt afspraken met je leidinggevende en collega’s over wat je thuis gaat doen en wanneer. 

Het voordeel hiervan is dat je je tijd zelf in kan delen zodat je ook overdag meer rustpauzes in kunt lassen, geen reistijd hebt en de kans op over – belasting een stuk kleiner is. Nadeel is echter dat je vaak alleen met je leidinggevende contact hebt en weinig met je collega’s. 

Als je dan eens op je werk komt, krijg je soms vervelende opmerkingen van collega’s naar je hoofd: ‘Ik ben ook wel eens moe, waarom mag ik niet thuis werken’ of ‘Wat voer jij nu eigenlijk uit thuis’. Je schrikt daarvan en de drempel naar werkhervatting wordt daardoor verhoogd.

Tips

Gelukkig zijn deze valkuilen ook te voorkomen. Hieronder enkele tips die je erbij helpen:

  • Als je twijfelt over wat je aankan, begin dan met het niveau waarvan je zeker weet dat je dit aankunt of iets eronder. Zo heb je rustig de tijd om je zelfvertrouwen op je werk en je activiteiten weer rustig op te bouwen.
  • Zorg voor voldoende hersteltijd. Zeker in het begin neemt herstel wat langer in beslag omdat je lichaam weer aan de vermeerderde activiteiten moet wennen. Ook door je leverklachten doe je langer over herstel dan een gezond iemand.
  • Als je twijfelt, geef dan aan waar je twijfels zitten. Zo geef je de mensen om je heen de gelegenheid met je mee te denken. Dat bevordert het begrip voor je aandoening en waarmee je worstelt.
  • Als je een gesprek met je werkgever of met een collega voert, check dan altijd even of hij/zij heeft begrepen wat je hebt gezegd. Vraag of er nog onduidelijkheden zijn. Zo maak je de kans op miscommunicatie kleiner.
  • Als je op je werk bent en je werkzaamheden weer oppakt, is het logisch dat mensen bij je aankloppen om dingen over het werk te vragen. Wees helder over wat je wel en (nog) niet doet.
  • Als je veel thuis werkt, laat dan ook je collega’s weten waar je mee bezig bent en wanneer je telefonisch bereikbaar bent voor vragen. Zo houd je contact.

Deel dit artikel

Facebook
Twitter
Linkedin
WhatsApp
Email

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Over Annemiek

Arbeid en gezondheid loopt als een rode draad door mijn loopbaan. Ik ben gespecialiseerd in werken met reuma en andere chronische aandoeningen waar vermoeidheid een grote rol speelt. Slim omgaan met vermoeidheid speelt een belangrijke rol.

Via mijn blog geeft ik tips, informatie, schrijf ik columns en deel ik nieuws. Mijn drijfveer is om moeilijke zaken te vertalen naar duidelijk informatie. Dit laatste doe ik ook op verschillende congressen, symposia en andere bijeenkomsten. 

Kun je wat hulp gebruiken? Neem gerust contact op.

© 2008 – 2022 Annemiek de Crom | Privacyverklaring | Cookieverklaring | Algemene Voorwaarden | Sitemap
Skip to content