Hoe laad jij je batterij weer op na een activiteit

Hoe laad je je batterij weer op als die snel leeg is?

Afgelopen dinsdag (23 maart 2021) zaten Roza en Daan bij Beau van Erven Dorens aan tafel. Zij zijn allebei 22 jaar oud en hebben vorig jaar corona gehad. Zij worstelen nu nog steeds met de gevolgen daarvan. Dat uit zich in vermoeidheid en nog weinig kunnen. 

Ze gaven alle twee heel goed aan wat voor invloed dat heeft op hun dagelijkse leven. Daan gaf aan dat hij voor dinsdag de fysiotherapeut had afgezegd omdat hij ook naar de studio wilde. Allebei de activiteiten waren te veel. Roza vertelde dat zij in het begin helemaal niks kon en nu 3 x 1 minuut bij de fysiotherapeut op de home trainer zit. 

Batterij

Wat zij vertelden is het verhaal van de batterij. Hun batterij is snel leeg en het duurt lag voordat de batterij weer gevuld is. Dat geldt vaak ook voor mensen met een vorm van reuma of andere chronische aandoening.

Een gezonde batterij laadt zich volledig op. Een batterij waar wat aan mankeert laadt niet meer volledig op en is ook vaak weer snel leeg.

De batterij van een gezond iemand herstelt na een activiteit volledig (linker batterij). Heb je een vorm van reuma (of andere chronische aandoening) dan ben je een deel van jouw batterij al kwijt aan de energie die je gezondheidsklachten je kosten (het rode gedeelte van de rechter batterij). De grootte van dat gebied is bij iedereen verschillend. 

De oplossing? Steeds weer keuzes maken.

Een hulpmiddel is te kijken wat je zelf wilt doen en wat laat je zitten of schakel je iemand anders voor in. Je hebt dan nog steeds de regie in handen.

Ervoor zorgen dat je batterij minder snel leegloopt heeft vooral te maken met keuzes maken en beslissingen nemen. En dat is vaak eng omdat je meestal niet direct ziet wat de consequentie van je keuze is. Dit is afhankelijk van de situatie waarin je je op dat moment begeeft en de vraag die jou wordt gesteld.

Wat maakt keuzes maken zo moeilijk?

Dat is vaak een combinatie van factoren. Grofweg zijn er 3 oorzaken:

  • Je vindt het eng om een keuze te maken, je weet tenslotte wat je hebt maar nog niet wat je krijgt
  • Je hebt nog geen idee wat je echt wilt. Dat is een proces waar meestal wat tijd voor nodig is
  • Je maakt gewoon geen keuze. Dat kan, alleen is geen keuze maken ook een keuze maken. Nadeel hiervan is dat je de regie en grip kwijtraakt en je zelfvertrouwen meestal afneemt.

Tips om je batterij weer op te laden

  • Probeer eens een week lang met de rem erop te functioneren. Je doet dus alles in een langzamer tempo dan je gewend bent
  • Houd je hersteltijd in de gaten. Wat is voor jou een acceptabele hersteltijd van een activiteit? Een dag, twee dagen, een week?
  • Wat doe jij om van een activiteit te herstellen?
  • Wees eerlijk tegen jezelf en maak een keuze. Als je geen keuze maakt doen anderen dat voor je. Dat kan best een keer fijn zijn maar op de lange duur geeft dat strubbelingen en kans op conflicten. Ook je lichaam gaat allerlei signalen geven als je geen keuze maakt.
  • Vraag jezelf af: van wie moet het eigenlijk en waarom moet het nu. Vervang het woord  ‘moeten’ door ‘willen’.
  • Accepteer veranderde reacties in je omgeving. Als je keuzes maakt betekent het dat je reacties van je omgeving krijgt. Daar zullen ook negatieve bij zitten. Accepteer dat dit kan gebeuren.

Andere factoren

Natuurlijk zijn er nog tal van andere factoren die van invloed zijn op het vullen van je batterij. Ook zaken waar jijzelf invloed op hebt.

Wat doe jij om je batterij zo vol mogelijk te krijgen?

Deel dit artikel

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

2 reacties

  1. In de periode dat ik extreem moe was ben ik een dagboek gaan bijhouden. Belangrijk voor mij was om uit te vinden wat mij energie geeft. Dat is b.v. lezen, handwerken, wandelen. Heb ik nu last van vermoeidheid dan weet ik wat ik kan doen om hier mee om te gaan. Heb mijn kijk op het leven wel verandert. Niets moet en alles mag. En inderdaad kleinere stappen maken. Nu de schuur niet in 1 keer opruimen, verdelen in kleinere taken en dan wat vaker.
    In het omgaan met de vermoeidheid heb ik wel leren kiezen voor mij zelf.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over Annemiek

Arbeid en gezondheid loopt als een rode draad door mijn loopbaan. Ik ben gespecialiseerd in werken met reuma en andere chronische aandoeningen waar vermoeidheid een grote rol speelt. Slim omgaan met vermoeidheid speelt een belangrijke rol.

Via mijn blog geeft ik tips, informatie, schrijf ik columns en deel ik nieuws. Mijn drijfveer is om moeilijke zaken te vertalen naar duidelijk informatie. Dit laatste doe ik ook op verschillende congressen, symposia en andere bijeenkomsten. 

Kun je wat hulp gebruiken? Neem gerust contact op.

© 2008 – 2021 Annemiek de Crom | Privacyverklaring | Cookieverklaring | Algemene Voorwaarden | Sitemap
Skip to content