Hoe kom je tot de kern van je verhaal

Het is zover, je hebt een gesprek met je baas over je re-integratie. Soms zit er iemand van de afdeling personeel en organisatie bij. Een standaard vraag die regelmatig de revue passeert, is: “Welke hulp of ondersteuning heb je nodig?”

Door zenuwen overmant, komt er iets anders uit je mond komt dan je had willen zeggen. Of je vertelt zo uitvoerig dat je gesprekspartner de rode draad compleet kwijt is en niks begrijpt van wat je zegt. Of je roept  ‘wat wilde ik nu toch eigenlijk zeggen?’ en vervolgens klap je dicht. Dat overkomt iedereen weleens. Zeker als het een onderwerp is waar jijzelf bij betrokken bent en je gezondheidsklachten daar een rol in spelen. Veel belangrijker is hoe je een dergelijke situatie voorkomt.

Een goede voorbereiding is het halve werk. Realiseer je dat een mens nu eenmaal niet zoveel informatie op kan nemen of onthouden. Het is daarom van belang dat wat je echt wilt zeggen kort en bondig formuleert. Het gaat in eerste instantie om de kern van je verhaal. Als je dat helder hebt, kun je ook makkelijker een toelichting en een onderbouwing geven. Je weet immers wat je kwijt wilt.

Neem eens een krantenartikel voor je. In de eerste alinea, meestal vet gedrukt, staat een korte samenvatting van het artikel. Als je nu stopt met lezen weet je toch waar het bericht over gaat. Dat is je boodschap en de kern van je verhaal. Ben je geïnteresseerd in het onderwerp dan lees je het hele artikel voor een nadere onderbouwing en toelichting. Het belangrijkste van het artikel staat bovenaan. Zo kun je een gesprek ook opbouwen.

Hoe kom je aan de kern van je verhaal?

  • Weet wie je gesprekspartner is. Het maakt uit of je tegen iemand spreekt die je kent of onbekend voor je is.
  • Wat is het doel van je gesprek? Wat wil je of vraag je van je gesprekspartner? Dat moet duidelijk zijn voor je het gesprek ingaat.
  • Geef antwoord op de volgende vragen:

Wie?

Wat?

Waar?

Wanneer?

Waarom?

Hoe?

Schrijf op wat erin je opkomt. Als je een antwoord niet weet, geen probleem. Mooie zinnen komen later. Dit is de input voor je samenvatting.

  • Zorg dat je concreet bent. Is je verhaal vaag dan komt dat sneller ongeloofwaardig over.
  • Formuleer positief. Ons brein heeft moeite met negatieve boodschappen. Je kent het wel: ‘denk niet aan de roze olifant. Wat zie je nu? Grote kans dat je direct een grote roze olifant voor je ziet en soms zie je ook nog eens waar die roze olifant staat. Als je aangeeft dat je het op deze manier niet meer gaat, kan je gesprekspartner daar weinig mee. Als je aangeeft ‘ik wil het graag zus en zo’ kan hij of zij daar meer mee. Hij heeft er gelijk een beeld bij.

Een ander voordeel als je positief formuleert is dat je je constructief opstelt. Je geeft aan dat je graag meedenkt aan en naar oplossingen zoekt.

  • Laat weten wat het onderwerp met je doet. Als je iets van je gesprekspartner vraagt, is het wel handig als diegene begrijpt waarom.
  • Verplaatst je eens in je gesprekspartner. Wat zou jij dan zeggen of willen weten als je in gesprek bent met iemand die dezelfde gezondheidsklachten heeft als jij.
  • Het is handig als je een of meerdere voorbeelden achter de hand hebt als je gesprekspartner meer informatie wil.

De kern van je verhaal staat. Rest nog 1 ding. Oefen het gesprek van te voren. Voor de spiegel of vertel het je partner of een goede vriend(in). Zij mogen je allerlei vervelende vragen stellen. Als er tijdens het officiële gesprek dan iets onverwachts gebeurt, ben jij goed voorbereid.

Welke tip heb jij voor de voorbereiding van een gesprek?

Deel dit artikel

Facebook
Twitter
Linkedin
WhatsApp
Email

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2008 – 2024 Annemiek de Crom | Privacyverklaring | Cookieverklaring | Algemene Voorwaarden | Sitemap
Ga naar de inhoud