Het onafscheidelijke trio

Geïnteresseerd luisteren we naar de reumatoloog die ons bijspijkert over de nieuwe ontwikkelingen binnen de reumatologie. Nu eens niet over nieuwe medicijnen, maar over de invloed van leefstijl op mensen met reumatoïde artritis (RA).

Bevlogen vertelt hij hoe hij de begeleiding van zijn patiënten aanpakt. Als mensen zich melden met ontstekingen, is natuurlijk de eerste stap die ontstekingen zo snel mogelijk verminderen. Daarbij is medicatie nog steeds een belangrijk middel. Als de medicijnen aanslaan, kijkt hij verder naar het onafscheidelijke trio:

  • bewegen
  • voeding
  • ontspanning/stressreductie

Hij haalt een aantal voorbeelden uit zijn eigen praktijk aan. Niet alles tegelijkertijd invoeren maar stap voor stap en kijken wat het resultaat is. Maar alle onderdelen van het trio komen aan bod om zo de beste persoonlijke mix naar boven te halen. Uiteindelijke doel is natuurlijk met zo min mogelijk medicatie voorkomen dat er (weer) ontstekingen ontstaan oftewel de RA tot rust brengen (remissie).

Ik zie de ogen oplichten bij de rest van de groep. Het merendeel weet uit ervaring dat het onafscheidelijke trio zeker effect heeft. Van bewegen weten we het al langer, maar openlijk praten over stressreductie en zeker over voeding als onderdeel van de behandeling is nieuw. 

In de trein op weg naar huis laat ik de presentatie bezinken. Is het eigenlijk zo nieuw?

Hippocrates, de grondlegger van onze huidige geneeskunst, zei het eeuwen geleden al: ‘Laat voeding uw medicijn zijn’. Toen bij mij de diagnose RA werd gesteld in 1991, kreeg ik te horen dat het niet wetenschappelijk onderzocht was of voeding van invloed is op reuma. Vlees verdween al snel bij mij van het menu omdat ik erachter kwam dat ik erg stijf werd en de ontstekingen toenamen als ik vlees at. Maar wat voor mij goed is, hoeft het voor een ander niet te zijn.

Sinds het RAPIT (Reumatoïde Artritis Patiënten In Training) is de angst dat (intensief) bewegen schade aan de gewrichten geeft, verdwenen. Het bleek dat mensen rustig intensiever kunnen bewegen zonder dat er beschadigingen aan gewrichten optreden. Er zijn nu zelfs hardloopgroepen voor mensen met RA. Als is dat natuurlijk niet voor iedereen geschikt. Het blijft een persoonlijke zoektocht wat wel en wat niet werkt.

Mooi dat er ook gekeken wordt naar stressreductie, al vind ik voldoende ontspanning positiever klinken. Het is nog niet zo lang geleden dat mediatie en mindfulness als zweverig werd gezien. Nu zijn het aanvaardbare methoden, in een modern (westers) jasje gegoten, maar de essentie is al eeuwenoud. Er zijn nog tal van andere invalshoeken om een betere ontspanning te krijgen. Kijk eens naar de documentaire ‘Hypnotherapie op recept’. 

Bij andere aandoeningen zijn ze al wat verder met het invoeren van het trio en heet het ‘ leefstijl’. Denk aan aandoeningen als diabetes of bij hart- en vaatziekten.

Welke naam je er ook aan geeft, het allermooiste vind ik toch dat er nu ook naar andere mogelijkheden wordt gekeken om de RA zo snel mogelijk tot rust te brengen. De persoonlijke mix van het onafscheidelijke trio is daar een belangrijk onderdeel van.

Deel dit artikel

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over Annemiek

Arbeid en gezondheid loopt als een rode draad door mijn loopbaan. Ik ben gespecialiseerd in werken met reuma en andere chronische aandoeningen waar vermoeidheid een grote rol speelt. Slim omgaan met vermoeidheid speelt een belangrijke rol.

Via mijn blog geeft ik tips, informatie, schrijf ik columns en deel ik nieuws. Mijn drijfveer is om moeilijke zaken te vertalen naar duidelijk informatie. Dit laatste doe ik ook op verschillende congressen, symposia en andere bijeenkomsten. 

Kun je wat hulp gebruiken? Neem gerust contact op.

© 2008 – 2019 Annemiek de Crom | Privacyverklaring | Cookieverklaring | Algemene Voorwaarden | Sitemap