Gaat het om tijd of resultaat

Gaat het om tijd of resultaat

leeswerk2Weet je het nog? In 2011 ontstond er een nationale discussie of de tijd die rokers nemen om een sigaret te roken, gekort moet worden op hun salaris. Een van de redenen was dat rokers meer pauzes nemen dan hun collega’s die niet roken. Nu is dit zeker geen pleidooi voor het roken. Dat geeft zoveel gezondheidsproblemen  – stop ermee of begin er niet aan – maar er zit wel een ander belangrijk aspect aan deze discussie.

In Nederland werken we altijd met contracturen. Een fulltime contract, een contract voor 24 uur enzovoorts. Als het goed is, is de hoeveelheid werk berekend op het aantal beschikbare uren. Daarnaast is het nog steeds de norm dat je zoveel mogelijk op vaste tijden werkt. Inderdaad de 9 tot 5 structuur. En dat is voor een heleboel functies helemaal niet nodig. Daarnaast is het onmogelijk om 8 uur achter elkaar geconcentreerd aan het werk te blijven.

Sterker nog je concentratiespanne verloopt in cycli met hoogte- en dieptepunten. De eerste 10-20 minuten kun je uitermate effectief bezig zijn, daarna neemt je concentratie af. Na ongeveer een uur à anderhalf uur (verschilt van persoon tot persoon) is de cyclus op zijn dieptepunt en ben je niet meer zo doeltreffend bezig. Het is dus heel slim om regelmatig 3 tot 5 minuten pauze te nemen. Zo geef je je hersenen de kans de opgedane informatie te verwerken en hebben je hersenen, vooral je werkgeheugen, ook weer de ruimte om nieuwe informatie op te slaan.

In plaats van een discussie te voeren over het korten van salaris en de tijd van pauzes in de gaten te houden, is het veel slimmer om met je leidinggevende afspraken te maken over reële resultaten die je wilt/moet behalen en voor wanneer. Hoe je dit vervolgens voor jezelf organiseert, is aan jou. Dit betekent de controle loslaten voor de leidinggevende en meer verantwoordelijkheid voor jou als werknemer.

Als dit meer de cultuur binnen je organisatie wordt, is er minder ziekteverzuim. Als iemand ’s morgens zo stijf is als een plank vanwege zijn of haar aandoening waarom moet diegene dan om 08.30 uur achter het bureau zitten? Later beginnen of eerst enkele uren thuis werken zijn dan prima opties. Het werk wordt dan wel gedaan alleen even op een andere plek. Of als iemand weinig energie heeft en ’s morgens prima een paar uur kan werken en aan het eind van de middag ook, is deze werkwijze een uitkomst. De moderne communicatiemiddelen maken dit eveneens gemakkelijker.

Een ander voordeel om zaken zo te regelen, is dat werken voor mensen met chronische of langdurige gezondheidsproblemen ook gemakkelijker wordt. Als er dus meer naar resultaat wordt gekeken en minder naar de uren hoelang iemand achter zijn of haar bureau zit, voelen mensen die gezondheidsproblemen hebben zich ook minder een uitzondering en doen zij volwaardig mee.

Deze werkwijze geldt dan namelijk voor iedereen binnen de organisatie waar dat functietechnisch mogelijk is. Wel vereist deze manier van werken dat je duidelijk communiceert met elkaar, vertrouwen hebt in elkaar en elkaar ook de ruimte gunt om zaken te regelen. Zo kan ieder op zijn eigen wijze de afgesproken doelen en resultaten behalen. Overleg met je leidinggevende, er is meer mogelijk dan je denkt.

Tips voor een gesprek met je leidinggevende:

  • Weet wat je lichaam aankan en waar je grenzen liggen
  • Geef duidelijk aan wat je nodig hebt om goed te kunnen functioneren. Bedenk zelf mogelijke oplossingen.
  • Spreek met je leidinggevende regelmatig evaluatie of werkoverleggen af zodat hij/zij merkt dat je prima in staat bent je werk te organiseren.
  • Houd zowel je eigen belang als het belang van de organisatie waarvoor je werkt in beeld.

 

Deel dit artikel

Facebook
Twitter
Linkedin
WhatsApp
Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2008 – 2024 Annemiek de Crom | Privacyverklaring | Cookieverklaring | Algemene Voorwaarden | Sitemap
Ga naar de inhoud