Fit met Reuma

Praktische tips en informatie

In verband met het 10-jarig bestaan van mijn bedrijf, bied ik je een serie Fit met Reuma aan. Handig voor als je zelf een vorm van reuma hebt en voor zorgverleners die mensen tips en adviezen willen geven.

In deze serie staan praktische tips, informatie en adviezen die je handvatten geven om plezieriger te leven en te werken met je reuma op een manier waar jij je prettig bij voelt. Het staat boordevol tips en adviezen die je helpen sneller te herstellen als je eens over je uiterste grens gaat en hoe je kunt voorkomen dat je jezelf uitput. Er staat wat je kunt doen en hoe je het kunt doen. Hierdoor ervaar je minder snel stress en ben je beter tegen onverwachte veranderingen in je leven opgewassen.

Je kunt deze serie als volgt gebruiken:

  • preventief zodat je zoveel mogelijk voorkomt dat je (extra) klachten krijgt
  • in stressvolle tijden om de nadelige gevolgen van langdurige stress zoveel mogelijk te voorkomen
  • om te spelen met je grenzen zodat je lichamelijk een geestelijk meer energie hebt zodat je de dingen kunt doen die jij graag wilt

Zo word je fit, ook met reuma.

Lees hier meer over deel 1: Inleiding en hoe zit het nu met stress. Naar deel 1

Lees hier meer over deel 2: hoe breng je op een leuke manier ritme in je leven zonder star te worden. Naar deel 2

Lees hier meer over deel 3: De kracht van ademhaling. We doen het dagelijks maar we maken er slecht gebruik van. Naar deel 3

Lees hier meer over deel 4. Waarom je juist niet intensief moet bewegen als je lichaam het al zwaar te verduren heeft. Je leest het in deel 4

Lees hier meer over deel 5. Nee, ontspanning is iets anders dan met je tablet op de bank spelletjes spelen.  Je leest er meer over in deel 5

Lees hier meer over deel 6. Slapen is het beste herstelmiddel wat er bestaat. Toch hebben veel mensen moeite met slapen.  Je leest er meer over in deel 6.

Lees hier meer over deel 7. Je hebt vast wel gehoord van Mindfulness of meditatie. Eigenlijk gaat het dan om focussen of je aandacht erbij houden. hoe je dat doet?  Je leest er meer over in deel 7.

Lees hier meer over deel 8. Stevig staan of gronden is een handig hulpmiddel als je bijvoorbeeld een spannend gesprek moet voeren.  Je leest er meer over in deel 8.

Lees hier meer over deel 9. Schrijven is meestal niet het eerste waar je aan denkt om te ontspannen of overzicht te krijgen. Schrijven heeft vele voordelen.  Je leest er meer over in deel 9.

Lees hier meer over deel 10. Voeding zal de komende jaren een belangrijke rol gaan spelen ter verbetering van gezondheidsklachten.   Je leest er meer over in deel 10.

De hele serie is nu ook compleet in een e-book te downloaden. 

Hoe ziet jouw speelveld eruit?

Bovenstaande tips zijn vooral manieren om makkelijker te herstellen van je activiteiten. Slim omgaan met je, vaak verminderde, energie  is bij reuma en andere chronische aandoeningen belangrijk. Zo is de kans groter dat je toch de dingen kunt doen die jij graag wilt.  Je persoonlijke speelveld helpt daar een handje bij.

Tot slot

Hierboven staan diverse tips en oefenvormen die je helpen makkelijker en plezieriger te leven en te werken met je reuma. 

Probeer ook combinaties tussen deze oefeningen te maken. Er zijn nog talloze variaties op deze thema’s en vele wegen die naar Rome leiden. Experimenteer daar vooral mee.

De uitwerking van de tips uit zich bij iedereen verschillend daarom is het altijd even zoeken en proberen welke aanpak en vormen het beste bij jou passen.

Wil je ondersteuning bij het zoeken naar jouw ideale mix? Neem vrijblijvend contact op om te kijken welke ondersteuning jij op dit moment het beste kunt gebruiken.

Een Spargesprek kan je al een eind op weg helpen. Vaak ben je in één gesprek al weer een stuk verder op weg.