De invloed van Blue Zones

Bij elke bijscholing het afgelopen half jaar, kwamen ze ter sprake: de blue zones (blauwe zones). Dat zijn plaatsen in de wereld waar mensen gezond oud worden. 100 jaar of ouder is geen uitzondering.

De 5 gebieden zijn:

  • Sardinië: het Italiaanse eiland
  • Okinawa in Japan
  • Lomalinde in Californië
  • Nicoya in Costa Rica
  • Ikaric, Grieks eiland

Wat is hun geheim?

Eigenlijk is het geen geheim. Ze hebben geen speciaal pilletje, wonderlijk medicijn of wat dan ook. De mensen die op deze plekken wonen, hebben een specifieke leefstijl. Deze is vooral gericht op:

Dagelijks functioneel bewegen

Een duur sportschoolabonnement hebben zij niet. Ze bewegen functioneel. Dat wil zeggen: ze werken in hun moestuin, kneden deeg met hun handen in plaats van een machine. Maaien gras met een zeis of een ouderwetse grasmaaier. Wandelen veel. De omgeving waar ze wonen stimuleert hen te bewegen. Ouderwets? Misschien wel, maar erg goed voor lichaam en geest.

Gezonde voeding

Voeding staat momenteel erg in de belangstelling. Allerlei diëten of voedingstips komen op internet of tv langs. Wat is nu goed? Of wat werkt nu echt? In de blue zones, maken ze het een stuk eenvoudiger. Ze eten puur en onbewerkt voedsel. Dus voor hen geen eten uit zakjes of pakjes. Gewoon rechtstreeks uit de moestuin of verse groenten uit de buurtwinkel. Een ander opvallend element is dat zij vooral plantaardig eten. Dus heel veel groente (soms wel 1 kilogram per dag), bonen, linzen en heel weinig vlees.

Ze eten ook nooit zoveel dat ze helemaal ‘vol’ zitten. Ze stoppen met eten als hun maag voor 80% gevuld is. Dan heb je net geen ‘honger’ gevoel meer en zit je ook nog niet helemaal vol.

Slim omgaan met stress en voldoende ontspanning

Langdurige stress kennen de bewoners van de blue zones amper. Ook in de blauwe zones komt stress voor, alleen hebben zij geschikte manieren gevonden om te voorkomen dat de stress chronisch wordt. Zo doen ze op een aantal momenten van de dag helemaal niks.  

Veel sociale contacten

Opvallend is verder dat ze een goed sociaal leven hebben. Er is veel respect voor de ervaring van oudere mensen. Familie en vrienden zijn belangrijk. Ook helpen ze elkaar wanneer iemand hulp nodig heeft.

Doel voor ogen

Heb jij deze vraag wel eens gehad? Wat is de reden dat jij ’s morgens je bed uitkomt?

De mensen die in een blauwe zone wonen, hebben een levensdoel voor ogen. De weg naar het doel, voeren ze in een rustig tempo uit. Geen gejakker of gestress. Leven met een doel voor ogen, helpt bij het ouder worden.  

De invloed van de blue zones in Nederland

Wat heeft dit met Nederland te maken? Meer dan je denkt. Leefstijl staat niet voor niks zo in de belangstelling. Steeds meer artsen krijgen door dat veranderen van leefwijze, gezondheidsklachten kan voorkomen of verminderen. Leefstijlgeneeskunde is nu ook opgenomen in het basispakket.

Het Brabantse dorp Leende, is hard op weg om een kleine blue zone te worden. Leende is een hechte gemeenschap en mensen helpen elkaar om gezonder en fitter te worden. Zelfs de snackbar heeft het aanbod veranderd.

Steeds meer gemeenten krijgen het door dat als je een woonwijk inricht met meer groen, zoals een park, mensen automatisch meer gaan bewegen.

Binnen Reade, een bekend reumacentrum in Amsterdam, start binnenkort een onderzoek  naar leefstijl bij mensen met reumatoïde artritis en artrose. In dat onderzoek komen 3 belangrijke pijlers aan bod: bewegen, voeding en omgaan met stress. Dat zijn ook belangrijke aandachtsgebieden in de blue zones.

Machteld Huber, grondlegger van Positieve gezondheid, en haar team wil van Nederland een grote Blue Zone maken

Ook steeds meer mensen met reuma of andere chronische aandoening willen zelf meer doen om hun klachten te verminderen.  De principes vanuit de blue zones kunnen een belangrijke bijdrage leveren.

Wat kun jij doen?

Als je met deze levensstijl in de slag wilt, is het natuurlijk de kunst om deze manier van leven te vertalen naar jouw eigen situatie. Sommige zaken kun je misschien niet vanwege je gezondheidsklachten, maar er zijn wel manieren om er dicht bij te komen op een manier die wel bij je past. Een belangrijke tip: doe het niet alleen. Dat doen de mensen in de blue zones ook niet. Verzamel mensen om je heen die je hierin steunen. Overleg eens met je huisarts, specialist of (reuma)verpleegkundige hoe je hier handen en voeten aan kan geven.

Deel dit artikel

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over Annemiek

Arbeid en gezondheid loopt als een rode draad door mijn loopbaan. Ik ben gespecialiseerd in werken met reuma en andere chronische aandoeningen waar vermoeidheid een grote rol speelt. Slim omgaan met vermoeidheid speelt een belangrijke rol.

Via mijn blog geeft ik tips, informatie, schrijf ik columns en deel ik nieuws. Mijn drijfveer is om moeilijke zaken te vertalen naar duidelijk informatie. Dit laatste doe ik ook op verschillende congressen, symposia en andere bijeenkomsten. 

Kun je wat hulp gebruiken? Neem gerust contact op.

© 2008 – 2019 Annemiek de Crom | Privacyverklaring | Cookieverklaring | Algemene Voorwaarden | Sitemap