Goeroemarketing

4 succesfactoren om plezierig aan het werk te blijven

GoeroemarketingJe hebt van die dagen dat je reuma opspeelt. Je wilt toch graag werken maar tegen de reistijd zie je op die dag. Hoe handig is het dan dat je thuis aan het werk kan en je inspanningen met rust af kunt wisselen. Gelukkig staan steeds meer werkgevers daar positief tegenover. Wel is het handig dat je leidinggevende en je collega’s weten dat je thuis werkt en wat je oppakt die dag. Hoe is dat bij jou op het werk geregeld?

Werken met reuma kan. Er blijken 4 succesfactoren te zijn die je helpen plezierig aan het werk te blijven.

1.    Band met je leidinggevende

Nee, je baas kan er niks aan doen dat je reuma hebt gekregen. Wel is het belangrijk dat er op je werk een veilige sfeer is om zaken bespreekbaar te maken. Je leidinggevende speelt daar een belangrijke rol in.

Is er op je werk ruimte je werk en taken anders in te delen of op een andere manier aan te pakken?. Hoe groot is de flexibiliteit daarin zonder dat de kwaliteit van werk eronder lijdt? Is er gelegenheid te experimenteren met taken en uren?

2.    Slim omgaan met je energie

Bij veel vormen van reuma speelt vermoeidheid, verminderde energie en pijn een grote rol. Dat zijn onzichtbare klachten. Je leidinggevende en collega’s kunnen daardoor moeilijk inschatten wat je wel of niet aankunt. Jij bent de enige die dat aan kan geven. Belangrijk is dat jij weet hoe jij van activiteiten herstelt en hoe lang het herstel duurt. Welke taken zijn echt te zwaar, bij welke taken heb je hulp nodig en welke taken zijn geen probleem.

Enkele vragen die je daarbij helpen:

  • weet jij van jezelf hoe jouw uiterste grens eruit ziet? Dan functioneer jij op je toppen van je kunnen. Wat doe je dan, hoe voel jij je?
  • weet jij hoe je basisniveau eruit ziet? Dat is het niveau waarop je de minste klachten hebt en jij je het meest fit voelt. Kom jij dagelijks op dat niveau?
  • hoe ga jij met je energie om? “Haal je dingen in” als je een goede dag hebt waardoor je de dagen daarna veel hersteltijd nodig hebt?
  • wat doe jij om te herstellen van activiteiten?

Hoe beter je dit weet van jezelf, hoe beter jij je leidinggevende en collega’s aan kunt geven wat wel of niet kan. Je geeft dan duidelijker aan wat je nodig hebt om te werken.  Als je dat nog niet van jezelf weet, maak dan afspraken hoe je daarmee kunt experimenteren.

Je collega’s en leidinggevende willen tenslotte alleen maar weten wat ze van je kunnen verwachten.

3.    Communiceren met je omgeving

Als je band met je leidinggevende goed is en je van jezelf weet hoe je slim met je energie omgaat , verloopt de communicatie met je omgeving een stuk soepeler. Betrek ook je directe collega’s erbij.

Een paar tips voor het voeren van gesprekken:

  • wat is het doel van het gesprek en geef dat voordat het gesprek begint aan. Het zorgt ervoor dat het gesprek een koers heeft.
  • wees concreet – wie / wat / waar/ wanneer/ waarom/ hoe. Ondersteun het met voorbeelden. Dat maakt het makkelijker te begrijpen
  • formuleer positief. Ons brein onthoudt positief geformuleerde zaken beter.

4.    Relatie met je behandelend arts en bedrijfsarts

Je huisarts of medisch specialist is geen expert op het gebied van arbeid en gezondheid. Wel is het fijn als je een arts hebt die (behoud van) werk als een van de behandeldoelen heeft opgenomen in jouw behandelplan. Een behandelend arts die vraagt hoe het op je werk gaat en je kan verwijzen naar mensen die je daarbij helpen.

Je bedrijfsarts is wel  de specialist op het gebied van arbeid & gezondheid en is adviseur voor jou en je leidinggevende. Je bedrijfsarts mag adviseren om wel of niet te werken en op welke manier. 

Hoe werken deze succesfactoren bij jou? 

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Dit artikel is bijgewerkt op 3 september 2021

Deel dit artikel

Facebook
Twitter
Linkedin
WhatsApp
Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2008 – 2024 Annemiek de Crom | Privacyverklaring | Cookieverklaring | Algemene Voorwaarden | Sitemap
Ga naar de inhoud