Valkuilen bij re-integratie

3 valkuilen bij re-integratie

Door corona is het ziekteverzuim in sommige sectoren erg hoog. Soms is het kortdurend verzuim, nu steeds vaker langdurend. Als je een lange tijd uit de roulatie bent geweest en je werk weer wilt oppakken, is dat een spannend moment. De re-integratie start. Tijdens je afwezigheid heb je meestal wel contact met je leidinggevende en/of enkele collega’s gehad. Daadwerkelijk weer aan de slag gaan, is toch iets anders. Daar komt een zekere spanning bij kijken. Zeker als je nog twijfelt over wat je nu wel en niet aankan. ‘Kan ik het wel?’ ‘Houd ik het vol?’ ‘Als ik maar niet gelijk alles hoef te doen’. Bij re-integratie zijn er 3 veel voorkomende valkuilen.

Valkuil 1

Je start meestal met een gesprek met je leidinggevende waarin je een plan maakt hoe je weer terug keert op je werkplek. Met welke activiteiten je gaat beginnen en ongeveer hoeveel uur. De bedrijfsarts adviseert hierin. Een valkuil die vaak voorkomt, is dat je vaak heel graag van alles wilt maar ook twijfels hebt. Je zegt bijvoorbeeld ‘ik kan weer beginnen met 2 uur per dag’ terwijl je lichaamstaal uitstraalt dat je het zelf niet gelooft. Je leidinggevende krijgt dan een tegengestelde of dubbele boodschap. Hoe begrijpelijk ook vanuit jouw kant, je werkgever raakt daarvan in de war. Wat moet hij of zij nu geloven, wat je zegt of wat je uitstraalt. Miscommunicatie ligt dan op de loer. 

Valkuil 2

Je bent net begonnen je werk op te pakken. De eerste paar weken gaat het prima. Iedereen houdt er rekening mee dat je nog op de weg terug bent. Echter nadat de eerste weken voorbij zijn en iedereen weer gewend is aan het feit dat je op de werkvloer aanwezig bent, verschuift dat besef steeds meer naar de achtergrond. Dat doen je collega’s niet expres. Het sluipt er onbedoeld in. De kans op te snel te veel doen of toenemende irritaties worden steeds groter.

Valkuil 3

Een van de meest voorkomende afspraken is dat je meer thuis gaat werken. Dat is in de corona-periode sowieso al de bedoeling, maar in sommige sectoren niet mogelijk.  Als het wel kan, is dit met de moderne communicatiemiddelen ook prima te doen. Je maakt afspraken met je baas en collega’s over wat je thuis gaat doen en wanneer. Het voordeel hiervan is dat je je tijd zelf in kan delen zodat je ook overdag meer rustpauzes in kunt lassen, je geen reistijd hebt en de kans op overbelasting een stuk kleiner is. Nadeel is echter dat je vaak alleen met je baas contact hebt en weinig met je collega’s. Als je dan eens op je werk komt, krijg je soms vervelende opmerkingen van collega’s naar je hoofd: ‘ik ben ook wel eens moe waarom mag ik niet thuis werken’ of ‘wat voer jij nu eigenlijk uit thuis’. Je schrikt daarvan en de drempel naar werkhervatting verhoogt hierdoor.

Hoe je valkuilen voorkomt

  • Als je twijfelt over wat je aankan, begin dan met het niveau waarvan je zeker weet dat je dit aankunt of iets eronder. Zo heb je rustig de tijd om je zelfvertrouwen op je werk en je activiteiten weer rustig op te bouwen.
  • Zorg voor voldoende hersteltijd. Zeker in het begin neemt herstel wat langer in beslag omdat je lichaam weer aan de vermeerderde activiteiten moet wennen. Heb je corona gehad, neem voldoende hersteltijd dan erg serieus. Je wilt de kans op long-covid zo klein mogelijk maken.
  • Als je twijfelt geef dan aan waar je twijfels zitten. Zo geef je de mensen om je heen de gelegenheid met je mee te denken en dit bevordert het begrip over je aandoening en waarmee je aan het stoeien bent.
  • Als je een gesprek met je werkgever of met een collega voert. Check dan altijd even of hij/zij begrepen heeft wat je hebt gezegd. Vraag of er nog onduidelijkheden zijn. Zo maak je de kans op miscommunicatie kleiner.
  • Als je op je werk aanwezig bent en je werkzaamheden weer oppakt, is het logisch dat mensen bij je aankloppen om wat zaken over het werk te vragen. Wees helder over wat je wel en (nog) niet doet.
  • Als je veel thuis werkt, laat dan ook je collega’s weten waar je mee bezig bent en wanneer je telefonisch bereikbaar bent voor vragen. Zo houd je contact.

 

Wat doe jij om valkuilen bij re-integratie te voorkomen?

Deel dit artikel

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over Annemiek

Arbeid en gezondheid loopt als een rode draad door mijn loopbaan. Ik ben gespecialiseerd in werken met reuma en andere chronische aandoeningen waar vermoeidheid een grote rol speelt. Slim omgaan met vermoeidheid speelt een belangrijke rol.

Via mijn blog geeft ik tips, informatie, schrijf ik columns en deel ik nieuws. Mijn drijfveer is om moeilijke zaken te vertalen naar duidelijk informatie. Dit laatste doe ik ook op verschillende congressen, symposia en andere bijeenkomsten. 

Kun je wat hulp gebruiken? Neem gerust contact op.

© 2008 – 2021 Annemiek de Crom | Privacyverklaring | Cookieverklaring | Algemene Voorwaarden | Sitemap
Skip to content